Místo šikulkování podpořte růstové myšlení, dítě bude v životě úspěšnější


Asi každý rodič by chtěl vychovat dítě, které se překážek v životě nezalekne. Jenže jak toho docílit? FOTO: Alice Hrubá

Upekli jste dort a ten se nepovedl? Člověk s fixním myšlením by řekl, že neumí péct, a už by to nikdy nezkusil. Naopak člověk s růstovým myšlením by si uvědomil, že se to nepovedlo, ale hledal by cesty, jak by se to příště mohlo povést. Lidé s růstovým myšlením jsou v životě úspěšnější – a to už od dětství.

Profesorka Stanfordské univerzity Carol Dweck před pár lety popsala dva druhy myšlení – fixní a růstové. Růstové myšlení je víra ve svou inteligenci, schopnosti a dovednosti jako v něco, co může růst a rozvíjet se. Rozdíl je v tom, jak moc člověk dovolí svému případnému neúspěchu, aby ho definoval, a jestli se tím nechá zastavit, nebo zda je to naopak výzva k růstu.

„Nechvalte výsledek, zaměřte se na snahu,“ říká psycholožka Blanka Velazquez-Martin. FOTO: Blanka Velazquez-Martin

A právě růstové myšlení je možné podpořit u dětí už od raného věku. A tento rodičovský přístup později ovlivňuje úspěch dítěte nejen ve škole, ale i v dospělosti. „Dítě třeba řekne, že není dobré ve skládání puzzle. Nejde o to, zda se dítě bude ještě někdy v životě skládání věnovat, ale o to, jak podporujeme jeho celoživotní postoj. Jeden typ lidí, kteří neuspějí u pohovorů, se raději na další kariéru vykašlou, jiní zaujmou k pohovorům jiný postoj a neúspěch je bude motivovat, aby se o oboru dozvěděli více a pro příště se stali lepšími kandidáty,“ říká psycholožka Blanka Velazquez-Martin. Jde tedy o to, zda se člověk v životě zalekne překážek, či zda to budou pro něj výzvy, které ho budou motivovat k osobnímu růstu.

Nepovedlo se? Zkus to znova!

Asi každý rodič by chtěl vychovat dítě, které se překážek v životě nezalekne. Jenže jak toho docílit? Blanka Velazquez-Martin vyjmenovává nejprve to, co rozhodně nefunguje: „Výkon dětí bychom neměli zaškatulkovávat nebo říkat paušální hodnocení typu – to je krásný obrázek, ty jsi tak šikovný, ty jsi tak chytrý, ty kreslíš tak krásně…. Tím u dítěte vytváříme fixní myšlení.“ To děti podle psycholožky nikam neposune a může naopak znamenat problém, když jednou obrázek nebude krásný. „Co řeknete jako rodiče pak? Dítě je zvyklé na hodnocení a najednou prostě obrázek krásný není. Co se stane, když za svou práci děti neuslyší uznání, na které jsou zvyklé? V tuto chvíli začnou děti definovat svou práci jako dobrou nebo špatnou pouze v souvislosti s tím, jak je hodnotí dospělí.“

Samozřejmě se také může stát, že se práce dítěti opravdu nepovede. Pro rodiče to bývá těžký okamžik a mají pocit, že by dítě v takové chvíli chtěli podpořit. „V takové chvíli je dobré neúspěch normalizovat, prostě dát najevo, že je normální, že se něco nepovede. ‚Tentokrát se to nepovedlo, můžeme to ale zkoušet dál. Pojďme to zkusit znovu, takhle to nefunguje.‘ I když bychom jako rodiče nejraději dítěti pomohli, je lepší ustoupit do pozadí. Protože jakmile mu řekneme: ‚Ukaž, já to opravím,‘ dáváme mu najevo, že je neschopné. Nenecháváme ho pak projít procesem snahy a pociťovat hrdost z toho, že něco opravdu dokončí,“ upozorňuje Blanka Velazquez-Martin, která založila platformu pro rodiče Whole Child Home.

Blanka Velazquez-Martin vystoupí 27. dubna 2022 na online Montessori konferenci Jak podpořit neomezený potenciál dětství se svou přednáškou Jak podpořit růstové myšlení a vnitřní motivaci u dětí. Bude hovořit o růstovém myšlení, které může dětem pomoci v hledání řešení problémů a vytrvalosti v dětství i v dospělosti. Na pětidenní videokonferenci se představí dalších 15 expertů ze zahraničí.

Samozřejmě není tajemstvím, že se někdy dítě sekne a křičí, že něco nedokáže. „Všichni známe ten pocit, že to nezvládneme. Klíčové při tom ale je, co s tou myšlenkou uděláme. Ideální je popsat stav: ‚Vidím, že to je náročné. Zatím jsi nezjistil, kam patří tento kousek. Zatím jsi na to nepřišel.‘ Slovo zatím je přitom naprosto klíčové,“ říká Blanka Velazquez-Martin. „Situace by se tak použitím slova zatím mohla posunout k řešení problému: ‚Zatím jsi na ten strom nevylezl, musíš více trénovat. Nepůjdeme zase do parku, abychom mohli trénovat?‘“

Pouze popisujte, co vidíte

Vědci ve studiích rozdělili děti do dvou skupin. Jednu chválili, že jsou šikovní, a druhou jinak. Komentovali spíš jejich snahu ve stylu „vidím, že ti to dává zabrat, ale ty se nevzdáš“. Ve skupině, kde se šikulkovalo, si děti vybíraly menší výzvy a měly tendenci se nechat odradit, když se jim něco nepovedlo. Naopak děti, u kterých vědci při zpětné vazbě kladli důraz na snahu, se mohly soustředit více na své schopnosti a vytrvaly. I po skončení experimentu by rády pracovaly dál.

Čtěte také Jan Vávra: Bojíte se dítě pochválit, nebo naopak chválíte pořád? Obojí má své mouchy

A co tedy konkrétně říkat? Pravidlem může být prostě jen říkat to, co vidíte. „Nechvalte výsledek, zaměřte se na snahu,“ říká psycholožka Blanka Velazquez-Martin a vyjmenovává příklady: Pracoval jsi tak tvrdě, vidím všechnu tu tvou snahu. Vidím, že jsi dokončil puzzle. Vidím, že jsi tvrdě pracoval. Vidím, že jsi to nevzdal. Vidím, že jsi vytrval.

Rodiče se také dostávají do situace, kdy si děti pro pochvalu přijdou samy, tedy přinesou obrázek se slovy „mami, podívej, nakreslil jsem obrázek.“ V tu chvíli děti čekají hodnocení a uznání. „Nemusíte hodnotit. Opět stačí říkat, co člověk vidí – vidím, že to muselo být hodně práce. Vidím, že jsi to dokončil. A ptát se – povídej mi o tom, jak jsi to udělal? Vidím hodně barev, jak jsi je vybíral? To je ale vysoká věž, jak jsi to udělal? Potom to děti povědí samy,“ radí psycholožka Blanka Velazquez-Martin a prozrazuje svou nejoblíbenější reakci v takové situaci: „Jak se cítíš?“ Dítě pak situaci většinou popíše samo a tím si to uvědomí.

Blanka Velazquez-Martin pochází z Mexico City a vystudovala klinickou psychologii, deset let se jako psychoterapeutka věnovala výzkumu v psychosociální oblasti. Je zakladatelkou platformy Whole Child Home, která pomáhá rodičům najít cestu, jak podpořit emocionální vývoj dítěte v domácím prostředí. Používá prvky vědy a montessori metod. Vyrůstala v montessori prostředí a vede tak i své děti.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.