Děti mají všestranně sportovat co nejdéle, klidně do patnácti, říká zakladatel projektu Trenéři ve škole


"Děti by měly sportovat co nejvšetranněji co nejdéle," říká Jan Macháček. FOTO: ragby.cz

Dítě by podle doporučení Světové zdravotnické organizace mělo denně věnovat alespoň šedesát minut pohybovým aktivitám. To ale v Česku podle dat Univerzity Palackého splňuje jen necelá pětina dětí. Kdy je pro dítě vhodné, aby se začalo úzce zaměřovat na jeden druh sportu? Nejen o tom mluvil v EDUcastu bývalý rugbista a zakladatel programu Trenéři ve škole Jan Macháček. Celý rozhovor si můžete pustit zde.

Jak by měla vypadat sportovní příprava malých a nejmenších dětí? Čím začít a kdy by se dítě mělo začít specializovat? Vy sám jste sport, ve kterém jste vyniknul, začal provozovat až relativně pozdě, bylo vám 15 let…

Možná díky tomu na to mám názor takový, že děti by měly sportovat co nejvšetranněji co nejdéle. Aby si oblíbily nejenom sport, ale i pohyb vůbec. Aby si vyzkoušely co nejvíc her a sportů. Specializovat se můžou až později. Asi výjimkou jsou ti žáci, kteří se nějakému sportu chtějí věnovat naplno a profesionálně. Ti by se ale určitě neměli upínat jen na jeden sport, ale třeba se tomu věnovat trošku víc a zároveň k tomu dělat úplně všechno.

A funguje to tak dnes v Česku?

Já se obávám, že úplně ne. Protože tady je hodně rozšířená raná specializace a spontánní pohyb, který jsme my měli odpoledne, když jsme běhali venku po sídlišti, téměř vymizel. Sportování ve sportovních klubech ho nemůže úplně nahradit. Jelikož je to pohyb organizovaný a častokrát směřovaný k nějakým soutěžím. Podle toho jsou jednotlivé kluby i finančně hodnoceny. 

Jak přijdu na to, co dítěti jde? A má každé dítě na to, aby bylo závodní sportovec?

Nevím, jestli si tuto otázku rodiče vůbec mají klást. Jestli vůbec mají vkládat do dětí ambice, aby byly profesionálními sportovci. Předně by si to dítě mělo určit samo a děti by měly dostat co nejširší pohybový základ. A především, aby je pohyb bavil, aby jim přinášel radost. A potom, když si něco vyberou, tak to bude jejich volba a o to silnější pak bude jejich vnitřní motivace. A ne vnější nás rodičů. Co se týká diagnostiky předpokladů, tak velké množství kvalifikovaných trenérů tvrdí, že do patnáctého roku nemůžeme říct téměř nic. Je hodně příkladů vrcholových sportovců, kteří do patnácti dělali jiné sporty, až potom se začali specializovat, a stejně to dotáhli až na vrchol.

Co je vlastně program Trenéři ve škole?

S kolegy jsme připravili koncept v roce 2019. Nebylo to nic úplně nového, protože sportovní prostředí se pokoušelo propojovat s tím školním už v roce 2015. To vznikl projekt Hodina pohybu navíc, který usiloval o zařazení třetí hodiny tělocviku. To se nepovedlo, ale zůstal princip a metodika. Z toho jsme vyšli a byli jsme natolik drzí, že jsme oslovili radnici na Praze 6, jestli by trenéry za určitých podmínek pustila přímo do hodin pravidelného tělocviku. Kde by v tandemu s paní učitelkou pomáhali a inspirovali děti k pohybovým aktivitám. 

Co vy můžete přinést do hodiny, co paní učitelka nemůže?

To nejdůležitější je, že namísto dvou očí tam jsou čtyři. Takže je tělocvik rozhodně bezpečnější. A když se pohybuje v tělocvičně 25 dětí, tak dva to určitě zvládají lépe než jeden. Když si třeba dítě vyvrtne kotník, tak se mu může paní učitelka věnovat a tělocvik běží pořád dál. Všichni trenéři přináší velkou pestrost do tělesné výchovy. Když máte zkušenosti s trénováním házené, juda nebo tance a tomu sportu se věnujete, třeba ještě k tomu trénujete děti, potom máte hodně inspirace, jak s nimi cvičit. A toto pak přinášíme do hodin tělesné výchovy. 

Jan Macháček je bývalý hráč rugby a jeden z historicky nejúspěšnějších českých rugbistů. Tento sport hrál v zahraničí (Nový Zéland, Velká Británie, Francie) i za českou reprezentaci. V současnosti je předsedou klubu Ragby Olymp v Praze 6. A v roce 2019 založil projekt Trenéři do škol. Celý rozhovor s Janem Macháčkem v EDUcastu si můžete poslechnout na Spotify nebo na webu.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.