Chtějí rodiče spolupracovat se školou? I. část



Když dojde řeč na téma spolupráce školy a rodičů, učitelé často argumentují tím, že se rodiče v současnosti cítí velmi vytíženi a že jejich ochota spolupracovat je rok od roku menší. Společnost EDUin tedy za pomoci firmy Perfect Crowd realizovala průzkum na téma jak rodiče dnešních školáků vnímají otázku spolupráce se školou svého dítěte. Průzkum ukázal, že rodiče mají ve věci velmi jasno: mají zájem, ale potřebují iniciovat.

Průzkum probíhal na jaře roku 2011 formou dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 522 rodičů od 25 let do 55 let (alespoň jedno školou povinné dítě). Více než 80 % respondentů mělo dítě na základní škole.

Průzkum jednoznačně potvrdil, že zájem rodičů se neomezuje jen na známky, jak je jim často podsouváno. Na otázku „Ohledně čeho byste si přál/a, aby vás škola informovala?“, sice odpovědělo téměř 90 % dotázaných prospěch dítěte, což není vzhledem k výkonovému zaměření našeho školství nijak překvapivé. Ostatní možnosti nabídnuté v baterii odpovědí však nijak výrazně nezaostávaly.

Rodiče si zkrátka přejí být informování o všem, co s jejich dítětem souvisí. Slabé stránky a nedostatky dítěte zajímají 77 % repondentů a nadání a silné stránky 69 % z nich. O způsobu výuky by rádo mělo informace 70 % rodičů. Co je však nejzajímavější: více než třetina dotázaných by chtěla být více seznámena i se vzdělávací filosofií školy.

Informace mohou přicházet častěji

Obecně se říká, že relevantních informací není nikdy dost. Průzkum ukázal, že třetina rodičů považuje za dostatečné, je-li infomována jednou měsíčně, ale téměř polovina dotázaných by si přála častější informování. Šest z deseti dotazovaných rodičů preferuje ústní formu sdělení informací o prospěchu dítěte, a to při osobním rozhovoru s pedagogy. 45 % respondentů považuje za vhodnou i emailovou komunikaci. Jen o něco méně rodičů považuje za přijatelné i informování prostřednictvím webových stránek školy. Současná praxe je podle výsledků průzkumu taková, že 71 % rodičů získává informace o dění ve škole při rozhovoru s pedagogy, 58 % se informuje u samotných dětí a 41 % na internetových stránkách školy. (Nepřekvapuje, že rodiče se staršími dětmi získávají informace častěji od nich.)

Oproti současnému způsobu, jak rodiče získávají informace ze škol, by uvítali, kdyby klesl podíl informací získaných od dětí. Mají-li zvolit alternativní komunikační kanál, který by měl sdílení informací posílit, označí více než třetina z nich e-mail od školy. Na otázku „Jak podle Vás může vypadat neformální způsob komunikace mezi školou a rodiči?“ odpovědělo 28 % dotázaných, že e-mailem a necelá čtvrtina prostřednictvím neformálního setkání. V souladu s obecným trendem ve společnosti, tak vidíme, že mezi rodiči jsou e-maily vnímány jako běžný nástroj komunikace.

Co se týče frekvence, s níž škola komunikuje, téměř polovině respondentů současná frekvence vyhovuje. Naprosté minimum dotázaných neuvedlo, že by chtěli komunikovat méně často. Pro každého druhého dotázaného by komunikace se školou mohla být častější.

Zájem mají, tak kde je problém?

Mezi učiteli je možno slyšet názor, že dnešní rodiče jsou příliš zaměstnaní a že o aktivity spojené se školou nejeví zájem. Průzkum pro EDUin tento názor jednoznačně vyvrací. Na otázku „Jakých aktivit školy byste se chtěl(a) vy osobně zúčastnit?“ odpověděla pouhá desetina respondentů, že žádných. Mezi odpověďmi převažovala návštěva výuky (překvapivě silně u rodičů s dětmi na středních školách) a neformální setkávání rodičů s učiteli. I relativně časově náročné aktivity jako je Vylepšování prostor školy nebo organizace volnočasových aktivit pro děti by byla ochotná absolvovat pětina dotázaných. Není také bez zajímavosti, že mnohých z nabízených aktivit by se rodiče byli ochotni zúčastnit relativně často. Například polovina rodičů, kteří by byli ochotni organizovat volnočasové aktivity, by to byla ochotná dělat minimálně dvakrát měsíčně. Podobně účast na zajímavých přednáškách v prostorách školy si dovede 85 % zájemců o tuto aktivitu představit ve frekvenci vyšší než jednou měsíčně. Rodiče ochotní účastnit se setkání rodičů a učitelů a zájemci o návštěvy výuky by v přibližně 40 % případů považovali za vhodné tuto aktivitu realizovat častěji než dvakrát do měsíce.

Mezi rodiči současných školáků panuje poměrně široká shoda na tom, že by škola měla dělat více pro spolupráci s rodiči. Tento názor je ještě častější u rodičů mladších dětí, kteří si navíc myslí, že rodiče v současné době hrají aktivní roli při kontaktu se školou svého dítěte. Pro valnou většinu rodičů je úzká součinnost školy a rodiny podmínkou komplexní výchovy a vzdělávání dítěte. Nemálo rodičů si také uvědomuje, že fakt, že jsou aktivní při vzdělávání svých dětí, dává dětem dobrý příklad a sám o osobě má pozitivní vliv.

Přibližně polovině všech rodičů napříč vzorkem vyhovuje současná míra spolupráce se školou. Na druhou stranou téměř chybí rodiče, kteří by se cítili ke spolupráce přinuceni a chtěli spolupracovat se školou méně. Naopak 42 % respondentů uvedlo, že by chtělo spolupracovat se školou více. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že je zde velký potenciál pro spolupráci a stačí jen najít způsoby, jak jej využít.

Výzkum proběhl v březnu a dubnu 2011, počet respondentů = 522.

Celý výzkum si můžete prohlédnout zde

Děkujeme společnosti Perfect Crowd za realizaci výzkumu.

Pokračování článku

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.