Diskusní fórum na webu je pro mě dobrá zpětná vazba



Ředitel základní školy v Ostrově odpovídá na obavy učitelů, zda je rozumné poskytovat na stránkách školy prostor pro otevřenou diskusi.

„Když jsme před osmi lety spouštěli naše internetové stránky, hledali jsme způsob, jak přimět děti, aby na ně chodily. Otevřené diskusní fórum se ukázalo jako dobrý prostředek pro povzbuzení zájmu,“ vysvětluje Helmut Harzer, ředitel základní školy v Ostrově nedaleko Karlových Varů. Dnes jejich stránky zprostředkovávají běžnou komunikaci s rodiči, možnost komentovat bez omezení zveřejněné texty zůstala, druhý kanál k rodičům a dětem si škola zřídila vlastním profilem na Facebooku.

Naprostá většina škol se ale něčeho takového obává. Buď říkají, že o dialog nebudou mít rodiče zájem, ještě častější je ale obava, že taková diskuse bude plná vulgarit a nesmyslných obvinění školy. Proto ředitelky a ředitelé škol volnou diskusi na školních stránkách buď neumožňují vůbec, nebo jde jen o jednosměrnou možnost položit dotaz, na který někdo ze školy odpoví.

Samozřejmě, že občas se nějaký vulgární výrok v diskusi objeví, ale kupodivu spíš na stránkách školy než na Facebooku, který přece jen není tak anonymní,“ komentuje ředitel. Jak to tady řeší? Každý článek má svého autora, který moderuje diskusi pod článkem, přístup do redakčního systému má i ředitel a jeho zástupkyně, kteří mohou moderovat i volnou diskusi na témata, která si rodiče či žáci vyberou (nahlédněte ZDE či ZDE). „Ano, pokud se vyskytne nějaké silné téma, jako třeba u nás byly změny ve školní jídelně, sebere vám moderování takové diskuse celý víkend. Ale takových případů není mnoho. Většina článků nebo diskusí má jen pár příspěvků a navíc ještě neproblematických. A diskusi na Facebooku nemoderujeme vůbec.“

Oprávněnější je obava, že takové diskusní fórum nebude nikoho zajímat. Že to tak často je, si můžete ověřit třeba na tomto fóru základní školy v Chrastu u Chrudimi (klikněte na záložku Návštěvní kniha). Za poslední dva roky je tu jen pár příspěvků. I tak je ale důležité, že žáci a rodiče mají tuto možnost pokládat dotazy a veřejně školu hodnotit. Zúročí se to obvykle právě ve chvíli, kdy nastane nějaký problém. Školu, která s nimi otevřeně komunikuje, rodiče vnímají pozitivněji a podporují ji, i když ve skutečnosti této možnosti využívají minimálně.

Ředitel Harzer vidí onu střídmou zpětnou vazbu jako velmi užitečnou: „Občas máme pocit, že jsme něco udělali výborně, v nějakém článku na stránkách se pochválíme, ale rodičovské a žákovské komentáře nás vyvedou z omylu. Není to vždycky příjemné, ale užitečné a prospěšné určitě.“

A jak zajistit stránkám pravidelnou návštěvnost? V Ostrově to dělají tak, že přidávají dva tři nové články týdně a jejich stránky jsou dnes především rozcestníkem nejrůznějších služeb pro rodiče, kteří tu najdou rozvrh svých dětí, známky, jídelníček a spoustu dalších věcí, kvůli kterým dříve museli do školy zajít nebo tam zavolat.

„Dlouho platilo, že jen zhruba 22 % rodičů mělo přístup k internetu. Dnes je to 95% a komunikace prostřednictvím stránek se ukazuje jako mimořádně rychlá a efektivní. Když rodičům nabídnete službu a informace, které je zajímají, je téměř jisté, že na vaše stránky budou chodit.“

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.