Představujeme vám další z letošních projektů extra třídy Odpočinek a sluneční čas. Do programu se letos zapojila i malotřídní škola v Petroupimi nedaleko Benešova, která čítá dohromady kolem 35 dětí. Kolektiv žáků tedy musel být sestaven z několika ročníků, protože například deváťák byl ve škole jenom jeden.
Petroupimská extra třída je jednou z vybraných tříd, o kterých letos v rámci programu vznikne i filmový medailonek, ve kterém filmaři zmapují realizaci jejich projektu. Natáčení třídě trochu zkomplikovalo práci v terénu, přesto se jim povedlo sestavit sluneční hodiny i vytvořit příjemné odpočinkové zákoutí pro místní obyvatele ještě před koncem školního roku.
S návrhem vytvořit malý parčík se děti obrátily na starostu, který jim po krátké diskusi vyšel vstříc a nabídl jim prostor nedaleko školy. Obecní úřad podle slov patronky Jitky Hřebecké nápad školáků přivítal. V kamenictví jim zase darovali krásné pískovcové dlaždice, na které žáci sami vyryly římské číslice.
Zeptali jsme se patronky Jitky Hřebecké:
Co nového přinesl projekt dětem?
Asi nejvíc mě překvapilo, jak ti kluci „o kus vyrosli“ když museli sami objednávat lavičky. Byla to pro ně úplně nová zkušenost. Objednat něco pro nějakou instituci. Naučili se vytvořit plán, jednoduchý návrh stavby, kdy museli nad vším přemýšlet a zohledňovat kam můžou, nebo třeba kvůli kabelům nemůžou, kopat. Se sestavováním slunečních hodin pomáhal hvězdář z Ondřejova, to bylo zajímavé hlavně pro našeho deváťáka, který mu s tím pomáhal.
Jak probíhalo jednání s obcí o možnosti využít pozemek?
Děti se samy setkaly se starostou a diskutovaly s ním, co by mohly udělat pro obec. On sám vycítil, že je potřeba je motivovat a vyšel jim vstříc, i když by sám preferoval něco praktičtějšího.
Projekt z pohledu žáků: (odpovídají Petr Kukačka, František Roedl, Vojtěch Šíma a Tadeáš Hořák)
Jak jste přišli na to udělat park a sluneční hodiny?
Vzniklo to po rozhovoru s panem starostou.
Jaká byla práce na projektu. Bavila vás?
Bylo to jiné než projekty, co jsme dělali do teď. Tam bylo všechno většinou předem dané, ale tady jsme si to museli celé vymyslet. Bylo pro nás docela náročné, že do toho byli zapojeni i lidé mimo školu, museli jsme se s nimi domlouvat, což pro nás nebylo úplně jednoduché. Ještě nemáme tolik zkušeností. Bylo třeba zařídit pozemek, objednat lavičky a součásti hodin. Některé práce byly náročné i fyzicky.
A co nového jste se naučili?
Naučili jsme se, jak dělat rozpočet, jak přitáhnout lidi, vytvářeli jsme například plakát. Nejvíc nás těší, že lidé mají radost ze slunečních hodin. Na konci chystáme slavnost a pak se lidí v obci zeptáme, jak se jim náš upravený parčík líbí, jak jsou s tím spokojení.
Projektovou nástěnku projektu Odpočinek a sluneční čas si můžete prohlédnout ZDE.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné