Extra třída: Největší motivací bylo něco vytvořit, objevovat a něco po sobě zanechat



V polovině září byl v Milovicích ukončen více než dvouletý projekt „Kam zmizeli Geigerovi“, vedený učitelkou Janou Třetinovou a dětmi z místní základní školy T. G. Masaryka, zapojený do projektu Extra třída (ZDE). Žáci si společně s paní učitelkou vytyčili za cíl nalézt informace o jedné židovské rodině z Milovic a z jejich medailonků a pohnutých osudů sestavit knihu. K tomu se žákům podařilo ještě vytvořit webové stránky (ZDE) o svém bádání a o příběhu rodiny Geigerových a také položit stolpersteiny (ZDE) před domem, kde v Milovicích tato židovská rodina bydlela.

Celou fotogalerii z pokládání stolpersteinů najdete ZDE.
Celou fotogalerii z pokládání stolpersteinů najdete ZDE.

Žáci skrze badatelskou práci, pátrání v místních i celostátních archivech a výkazech, diskutování a naslouchání pamětníkům rozvíjeli schopnost pracovat ve skupině, rozdělit si role při práci, vyhledávat a třídit informace, naslouchat, jednat s úřady, pracovat s počítačovými programy, překládat anglické texty a mnohé další. Aby získali jako odměnu 3denní vzdělávací seminář v Terezíně díky projektu dream catcher (ZDE), žáci secvičili a předvedli divadelní představení v dětském domově.

Projekt probíhal od roku 2012 a největší výzvou pro paní učitelku bylo zkoordinovat osobní život s prací na projektu, která probíhala většinou mimo výuku. Zlomovým bodem byla chvíle, kdy se projekt dostal do povědomí rodičů, kolegů a ostatních žáků a práce na něm začala být pro žáky otázkou hrdosti. Zájem ostatních zvýšil samostatnost a motivaci žáků. Taky bylo zpočátku těžké přesvědčit kolegy na škole, že má smysl věnovat čas tomuto projektu, jezdit na výlet a exkurze. Objevily se ale i příklady dobré spolupráce – na hodinách angličtiny žáci překládali texty o Židech. Velkou posilou byla podpora paní ředitelky.

Jak zapojit celou třídu
Jak uvádí Jana Třetinová, pro děti bylo největší motivací něco vytvořit, objevovat a něco po sobě zanechat. Proto žáci projekt často vedli sami a paní učitelka pomáhala radou pouze ve hluchých chvílích. V průběhu projektu se zapojila celá třída – část bádala a část zajišťovala tvorbu videí, animací a profilů na webu Extra třídy. Společnou prací se tak podařilo získat z Extra třídy prostředky na vydání knihy, což bylo pro žáky největší odměnou za práci na projektu. Viděli, že jejich práce má smysl. O to více, že peníze na to sehnali sami.

Výhodou programu Extra třída je právě to, že přivádí do reality množství nápadů, které při výuce vznikají. Jak říká Jana Třetinová, Extra třída dává příležitost žákům, aby byli aktivními občany. Na druhou stranu, jak uvádí paní učitelka, zapojení do Extra třídy není pro každého učitele. Hodně záleží na osobnosti učitele, jeho schopnosti motivovat a na energii, kterou do projektu vloží.

Jana Třetinová i její žáci potvrzují, že výuka moderních českých a evropských dějin takto děti baví mnohem více, než jen sedět v lavicích a zapisovat si data. A co má paní učitelka v plánu do budoucna? Milovická základní škola má vlastní studentské zastupitelstvo a je pro něj potřeba vytvořit zasedací místnost…

 

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.