Dotaz č.1: Může na základní a střední škole vyučovat Aj učitel, který absolvoval vysokoškolské studium na pedagogické fakultě, ale v jiném oboru než je Aj a dále absolvoval jazykovou zoušku Teaching knowledge test?
Odpověď:
Jestliže pedagog absolvoval pouze vysokoškolské studium na pedagogické fakultě, ale v jiném oboru než je Aj a dále absolvoval jazykovou zkoušku Teaching Knowledge Test, není odborně kvalifikovaný jako učitel anglického jazyka.
Učitel cizího jazyka splňující kvalifikaci podle ustanovení § 12 zákona o pedagogických pracovnících (učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky) je kvalifikován jako učitel cizího jazyka na 1. a 2. stupni základní školy [§ 7 odst. 1 písm. f), § 8 odst. 1 písm. i) zákona o pedagogických pracovnících], stejně tak jako učitel střední školy (§ 9 odst. 1 písm. g) zákona o pedagogických pracovnících).
Z informace uvedené v dotazu dovozuji, že na učitele se nejvíce vztahuje ustanovení § 12 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících:
Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem jiného akreditovaného studijního programu v oblasti pedagogických věd než podle písmene a), vykonáním jazykové zkoušky z příslušného cizího jazyka odpovídající minimálně úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a doplňujícím didaktickým studiem příslušného jazyka.
Teaching Knowledge Test je zkouškou z oborové didaktiky anglického jazyka a není zkouškou, u které lze určit, zda odpovídá minimálně úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce.
Zkouškou odpovídající úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce je např. CAE (Certificate of Advanced English) a Státní jazyková zkouška všeobecná (C1). Materiál Přehled nejběžnějších dostupných jazykových zkoušek sestavený podle informací poskytnutých zahraničními kulturními instituty v České republice s uvedením úrovně podle stupnice Společného evropského referenčního rámce pro jazyky je zveřejněn na webových stránkách MŠMT (https://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/zkousky-z-cizich-jazyku).
Pokud pedagog úspěšně vykoná jazykovou zkoušku z příslušného cizího jazyka odpovídající minimálně úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, musí dále absolvovat doplňující didaktické studium příslušného jazyka.
Dle § 6b vyhlášky č. 317/2005 Sb., v platném znění, se doplňující didaktické studium příslušného cizího jazyka uskutečňuje v délce trvání nejméně 60 vyučovacích hodin. Dokladem o absolvování studia je osvědčení.
– znění
– vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, v platném znění
Dotaz č.2: Mohu učit na SŠ předmět ICT, který byl v minulých letech převeden z odborných předmětů na všeobecné? Mám vystudovanou Informatiku před 20 lety, a abych mohla učit, doplnila jsem si pedagogické vzdělání. V té době patřilo ICT do odborných předmětů, a tudíž jsem absolvovala DPS – učitel odborných předmětů. Celou dobu jsem učila ICT. V posledních letech učím odborné předměty oboru Informační technologie. Tento obor u nás končí a zaměstnavatel mi sdělil, že již nemohu na škole učit ICT, neboť mám DPS na odborné předměty. Zajímalo by mne tedy, zda je to pravda a zda již můžu učit jen na školách, kde jsou odborné předměty informatiky?
Odpověď:
Je pravdou, v případě oborů vzdělání, v jejichž rámci se žák vzdělává na úrovni uživatelských kompetencí, je ICT chápáno jako všeobecně-vzdělávací předmět. V návaznosti na to, lze konstatovat, že uvedený předmět má vyučovat pedagog, který získal odbornou kvalifikaci učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy.
Dle ustanovení § 9 odst. 1 písm. c) zákona o pedagogických pracovnících učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu ve studijním oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného všeobecně-vzdělávacího předmětu, a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo
2. vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy.
Z dotazu plyne, že paní učitelka získala odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu ve studijním oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného všeobecně-vzdělávacího předmětu, a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy.
Zákon o pedagogických pracovnících v tomto případě nerozlišuje, zda se jedná o vzdělání v programu celoživotního vzdělávání zaměřené na přípravu učitelů odborných nebo všeobecně vzdělávacích předmětů.
Paní učitelka je odborně kvalifikovaná jako učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy a může učit předmět ICT jako všeobecně vzdělávací předmět.
Na dotaz odpovídala PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph. D., Řízení školy
Poradnu Rodiče vítáni otevíráme ve spolupráci s časopisem Řízení školy a aplikací Magistr určenou pro ředitele škol.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Dobrý den,
budu mít vystudovaný magisterský obor na FTVS UK v Praze. Budu tedy moct učit TV, chtěl bych se zeptat, co vše musím splnit, abych mohl podle zákona učit i AJ.