Rozhlas.cz: Maminky, neodkládejte děti k elektronickým zařízením



Automatky: pořad ČRo Radio Wave. Tentokrát s Lenkou Eckertovou autorkou komiksu Hustej Internet

Užívání internetu skrývá mnoho problémů a rizik. Abychom před nimi ochránili naše děti, musíme je nejdříve znát my, dospělí. Další díl Automatek s autorkou knihy Hustej INTERNET Lenkou Eckertovou je nejen o digitální gramotnosti a kyberšikaně.

„Konzumace obsahu na internetu je balík potencionálních problémů. Nejdůležitější je používat selský rozum. Představte si, že fotku, kterou třeba umisťujete na sociální síť, vystavíte v reálném světě na nástěnce ve škole nebo ve školce, jak vám asi bude?“ říká Lenka Eckertová.

V souvislosti s internetovými problémy se nejčastěji zmiňuje kyberšikana. „Je to nejrozšířenější forma, jak ubližovat. Ve své praxi jsem se setkala s ubližováním učitelům jak ze strany dětí, tak kolegů. Co se týká šikany mezi dětmi, jedná se většinou o nezvládnutý žert. O nějaký vtípek, zneužití zpočátku nevinné informace, která posléze dětem přeroste přes hlavu, protože ji někdo hromadně nasdílí. Nebo rozmázne způsobem, který se oběti hluboce nelíbí, je z toho zdeptaná,“ odpovídá.

Ukázka_Hustej-INTERNET_blog-o-hubnutíPodle Lenky Eckertové se tomuto druhu ubližování nedá úplně zabránit a musíme být připraveni, že se s nějakou formou setkáme. A děti by měly být vybaveny informacemi, jakým způsobem na kyberšikanu reagovat.

Užívání elektronických zařízení může způsobovat i závislostní chování. Proto se dětem školního věku rozhodně nedoporučuje smartphone, ale tlačítkový mobil. „Nedoporučuji maminkám, aby odkládaly děti k jakémukoliv elektronickému zařízení v momentě, kdy se jim nechce vymýšlet zábava. Časem se jim to vymstí. Dítě, které nemá správné podněty, nehraje si s hračkami, na něž musí sahat rukama, neprobírá se pískem, neosahává si pexeso a místo toho jenom posouvá prstík po tabletu, může mít problémy s jemnou motorikou, s očima, se zády,“ upozorňuje Lenka Eckertová.

Pokud vás zajímá více o problematice dětí na internetu, poslechněte si celý rozhovor. Lenka Eckertová v něm dává užitečné rady, ale i informace o rizikové skupině, která se uchyluje ke kyberprostoru jako k náhradnímu světu. Jsou to zejména mladí muži a kluci. Proč? Více se dozvíte v Automatkách.

Původní text najdete na stránkách Českého rozhlasu ZDE.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Eva
Eva
28. 7. 2018 19:47

Je to jen pár let, co mi moje známá, učitelka ZŠ vyprávěla o jedné žákyni, se kterou pracovala při výuce na počítači. Žákyně měla ukončit zadaný úkol, stisknutím jedné klávesnice. Měla obavy co se s daným textem stane, váhala a neměla odvahu úkol dokončit. Moje kamarádka chvíli čekala a protože byli další žáci, zatlačila na ni,. ,, tak už tu klávesu zmáčkni,,. To bylo před pár lety, asi deset let. Já jsem v tu dobu měla starší počítač pro svou potřebu ve třídě mateřské školy. Po tomto rozhovoru jsem si uvědomila, že je možná třeba, aby se děti s počítačem seznámily. Připravila jsem jim na ploše hry a programy pro děti předškolního věku. Když jsem jim počítač zapnula poprvé, okamžitě jsem pochopila kdo je pozorovatel, kdo už s počítačem pracoval a kdo už některé programy ovládá. Převažovali kluci, pravda je že na začátku šlo mnoho činností stranou a děti seděli ve velké skupině u počítače. Bylo nutné s tím něco dělat. Rozdělila jsem je do menších skupin, stanovila časový limit pro skupinu s tím, že se budou střídat. Ač paní ředitelka zpočátku mému počínání moc nefandila, nakonec se smířila. Po pár letech požadavek na práci s počítačem byl součástí ŠRVP. Při tom jak se děti střídaly jsem zjistila, že jeden chlapec počítač moc nezná. Vybrala jsem kluky, kteří to uměli, připojila a svěřila jsem jim úkol, seznámit a učit tohoto chlapce základy ovládání počítače. Byl učenlivý a brzy se mu podařilo zvládat ovládání a některé programy. Dala jsem mu šanci, aby si mohl zkusit práci sám, protože doma počítač neměl. Používala jsem počítače také jako odměnu za jinou práci a činnosti. Děti si na pravidla zvykly a dodržovaly. Věděly, že počítač používám také já a že s ním musí správně zacházet.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.