Automatky: pořad ČRo Radio Wave. Tentokrát s Lenkou Eckertovou autorkou komiksu Hustej Internet.
Užívání internetu skrývá mnoho problémů a rizik. Abychom před nimi ochránili naše děti, musíme je nejdříve znát my, dospělí. Další díl Automatek s autorkou knihy Hustej INTERNET Lenkou Eckertovou je nejen o digitální gramotnosti a kyberšikaně.
„Konzumace obsahu na internetu je balík potencionálních problémů. Nejdůležitější je používat selský rozum. Představte si, že fotku, kterou třeba umisťujete na sociální síť, vystavíte v reálném světě na nástěnce ve škole nebo ve školce, jak vám asi bude?“ říká Lenka Eckertová.
V souvislosti s internetovými problémy se nejčastěji zmiňuje kyberšikana. „Je to nejrozšířenější forma, jak ubližovat. Ve své praxi jsem se setkala s ubližováním učitelům jak ze strany dětí, tak kolegů. Co se týká šikany mezi dětmi, jedná se většinou o nezvládnutý žert. O nějaký vtípek, zneužití zpočátku nevinné informace, která posléze dětem přeroste přes hlavu, protože ji někdo hromadně nasdílí. Nebo rozmázne způsobem, který se oběti hluboce nelíbí, je z toho zdeptaná,“ odpovídá.
Podle Lenky Eckertové se tomuto druhu ubližování nedá úplně zabránit a musíme být připraveni, že se s nějakou formou setkáme. A děti by měly být vybaveny informacemi, jakým způsobem na kyberšikanu reagovat.
Užívání elektronických zařízení může způsobovat i závislostní chování. Proto se dětem školního věku rozhodně nedoporučuje smartphone, ale tlačítkový mobil. „Nedoporučuji maminkám, aby odkládaly děti k jakémukoliv elektronickému zařízení v momentě, kdy se jim nechce vymýšlet zábava. Časem se jim to vymstí. Dítě, které nemá správné podněty, nehraje si s hračkami, na něž musí sahat rukama, neprobírá se pískem, neosahává si pexeso a místo toho jenom posouvá prstík po tabletu, může mít problémy s jemnou motorikou, s očima, se zády,“ upozorňuje Lenka Eckertová.
Pokud vás zajímá více o problematice dětí na internetu, poslechněte si celý rozhovor. Lenka Eckertová v něm dává užitečné rady, ale i informace o rizikové skupině, která se uchyluje ke kyberprostoru jako k náhradnímu světu. Jsou to zejména mladí muži a kluci. Proč? Více se dozvíte v Automatkách.
Původní text najdete na stránkách Českého rozhlasu ZDE.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Je to jen pár let, co mi moje známá, učitelka ZŠ vyprávěla o jedné žákyni, se kterou pracovala při výuce na počítači. Žákyně měla ukončit zadaný úkol, stisknutím jedné klávesnice. Měla obavy co se s daným textem stane, váhala a neměla odvahu úkol dokončit. Moje kamarádka chvíli čekala a protože byli další žáci, zatlačila na ni,. ,, tak už tu klávesu zmáčkni,,. To bylo před pár lety, asi deset let. Já jsem v tu dobu měla starší počítač pro svou potřebu ve třídě mateřské školy. Po tomto rozhovoru jsem si uvědomila, že je možná třeba, aby se děti s počítačem seznámily. Připravila jsem jim na ploše hry a programy pro děti předškolního věku. Když jsem jim počítač zapnula poprvé, okamžitě jsem pochopila kdo je pozorovatel, kdo už s počítačem pracoval a kdo už některé programy ovládá. Převažovali kluci, pravda je že na začátku šlo mnoho činností stranou a děti seděli ve velké skupině u počítače. Bylo nutné s tím něco dělat. Rozdělila jsem je do menších skupin, stanovila časový limit pro skupinu s tím, že se budou střídat. Ač paní ředitelka zpočátku mému počínání moc nefandila, nakonec se smířila. Po pár letech požadavek na práci s počítačem byl součástí ŠRVP. Při tom jak se děti střídaly jsem zjistila, že jeden chlapec počítač moc nezná. Vybrala jsem kluky, kteří to uměli, připojila a svěřila jsem jim úkol, seznámit a učit tohoto chlapce základy ovládání počítače. Byl učenlivý a brzy se mu podařilo zvládat ovládání a některé programy. Dala jsem mu šanci, aby si mohl zkusit práci sám, protože doma počítač neměl. Používala jsem počítače také jako odměnu za jinou práci a činnosti. Děti si na pravidla zvykly a dodržovaly. Věděly, že počítač používám také já a že s ním musí správně zacházet.