Respekt.cz: Vzkaz ambicózním rodičům aneb paradox školních žebříčků



Dobrou školu poznáte podle toho, že z ní děti NEchodí na víceleté gymnázium

Napsala už asi pátá maminka, ať jí (v EDUinu) poradíme, kde by našla žebříček škol podle úspěšnosti při nedávných přijímačkách na víceletá gymnázia. Na dotaz, co si od takového žebříčku slibují, maminky odpovídají, že hledají základní školu pro své dítě a chtějí si zkontrolovat, která škola je tak dobrá, že dostane na víceleté gymnázium maximum dětí.

Vzkaz první. Takové žebříčky neexistují. Je to velká výhoda našeho vzdělávacího systému – a je dobře, že se podobné nápady podařilo rozmluvit některým bývalým ministrům školství. Ještě lepší je, že Cermat, organizace, která přijímačky organizuje, žebříčky výslovně odmítá. Důvod je jednoduchý. Počet dětí umístěných na víceletý gympl o kvalitě školy vypovídá málo, nebo nic. Zveřejňování žebříčků by školy a žáky jen poškozovalo. Začaly by soutěžit o první místo (v kraji, městě, okrese) a žáci bez gymnaziálních ambicí by byli odsunuti na okraj zájmu.

Vzkaz druhý. O odchod na víceleté gymnázium nerozhoduje ani tak kvalita školy jako ambice rodičů, kteří mívají pocit, že běžná základka je málo. Někdy proto, že jsou se svou základní školou nespokojeni, a občas oprávněně, ale mnohem častěji proto, že když pracujete v bance, redakci, velké firmě, je sociální tlak na odchod na gymnázium tak silný, že si netroufnete svoje dítě k přijímačkám alespoň nepřihlásit. Když to neuděláte, jste bráni jako někdo, kdo ambice svého dítěte hned v deseti letech hodil do koše.

Vzkaz třetí. Když už bychom brali počet dětí odcházející na víceletý gympl jako ukazatel kvality, pak funguje přesně opačně. Část rodičů a jejich dětí (někdy za tím bývá i jejich rozhodnutí) totiž hledá cestu na jiný typ školy proto, že s tou stávající nejsou spokojeni. A tohle je alespoň nějaká možnost volby. Takže kvalitní základku poznáte podle toho, že z ní děti na víceletá gymnázia odcházejí minimálně. Jeden dva v ročníku.

Taková nejspíš nabízí program, který děti baví natolik, že se jim odejít nechce. A rodiče vidí, že dítě je školou zaujaté a byla by škoda ho posílat jinam. Takových základních škol je po republice dneska už dost. Nabízejí volitelné předměty, badatelské učení, projekty propojující jednotlivé ročníky. To na víceletém gymnáziu najdete spíš výjimečně. Pro naprostou většinu populace je devítiletá základka lepší volba než gympl. A najdou se rodiče, kteří to už dnes vědí.

Takže, vážené ambiciózní matky, na žebříčky zapomeňte. A když potkáte školu, odkud se na víceleté gymply nechodí, zbystřete. Nejspíš stojí za pozornost.

Původní text najdete na webu Týdeníku Respekt ZDE.

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Věra Maškarincová
Věra Maškarincová
3. 11. 2020 10:39

Je to tak. Bohužel i na dobrých školách a s dobrým učitelem se občas stane, že v ročníku si děti „nesednou“ a je tam skupinka, která vyžaduje speciální zacházení, protože jsou chytřejší, a skupinka, která vyžaduje speciální zacházení, protože prostě potřebují speciálně-pedagogický přístup. Který té druhé skupince strašlivě leze na nervy, protože ty děti chtějí poznat a vědět. A pak je tam pár „normálních“ dětí mezi. Musím říci, že letošní přijímačky na víceletá gymnázia opravdu nepomohly, protože dětí s talentem je mnoho a jen každé šesté či sedmé u nás mělo tu šanci. Což znamená, že náš úžasný a skvělý pan učitel zůstal tam, kde byl – ti, co odešli, byli víceméně ti, co mu ve třídě byli schopni pomoci vyladit atmosféru. On sám ví, že potřebovali víc, a přeje jim to, ale je to krutá ztráta. Navíc mu tam vzhledem k tomu sítu furt zbyli někteří hrozně chytří, kteří potřebují úkoly navíc, a o to víc, že teď jsou v moři průměrných žáků, kterým čest, a žáků, kteří potřebují pomoc, aby se s tou základkou nějak popasovali. A to vše bez nějakého asistenta, který/á se přiděluje na konkrétního žáka. Já bych řekla, že to není v lidských silách zvládnout.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.