Přijedou tanky až sem? Při hovoru o válce nechte děti prožít emoce, nabízejte naději


Není to jednoduchá situace a všichni – děti i dospělí – jsou teď v obrovském stresu. FOTO: Unsplash - Tadeusz Lakota

Jen pár stovek kilometrů od českých hranic zuří válka a je jasné, že hněv, strach či obavy o budoucnost se odrážejí i ve třídách. Někteří rodiče o tématu doma mluví, co ale slyší dítě ve škole? Učitelé také odpovídají dětem na otázky, o nichž si mysleli, že je nikdy neuslyší. Jak je od nás válka daleko? A přijedou tanky až sem? Co budeme dělat?

„Vidět tanky, rozbombardovaná města a prchající ženy s dětmi je pro Čechy velmi těžké,“ říká terapeutka Margareta Johnová z neziskovky InBáze, která se dlouhodobě zabývá pomocí uprchlíkům. „Ukrajina a Ukrajinci jsou nám oproti vzdálenějším národům poměrně blízcí, nejen geograficky, ale i slovanským jazykem, křesťanstvím. Zakarpatská část Ukrajiny dříve bývala součástí Československa, předkové některých ukrajinských uprchlíků za nás bojovali ve druhé světové válce, mnoho lidí u nás našlo svůj druhý domov a většinou se velmi rychle integrovali do naší společnosti. Jsou to naši sousedé, přátelé, nebo dokonce příbuzní. Navíc procházíme jako národ určitou retraumatizací – ožívají v nás vzpomínky na rok 1968 a na sovětské tanky v českých ulicích. Není to jednoduchá situace a všichni – děti i dospělí – jsou teď v obrovském stresu.“

Učitelé napříč Českem pořádají třídnické hodiny, sedají si s dětmi do kroužků, povídají si a tiší jejich obavy. Napřed se museli spolehnout na svou vlastní empatii a pedagogické schopnosti, po pár dnech jim s nejrůznějšími materiály přispěchaly na pomoc neziskové organizace, jako je například pražská LOCIKA, která pomáhá dětem ohroženým domácím násilím.

Učitel by se měl soustředit na přítomnost a na to, co může sám ovlivnit. Úkolem učitele je předat dětem bezpečí.

S materiálem pro zvládání krize přišlo rychle i ministerstvo školství. Podle něj by se učitelé neměli tématu války na Ukrajině ve třídách vyhýbat, protože i předškoláci o něm už vědí – z domova od rodičů či z útržků zpravodajství, které zaslechnou. Než se ale učitelé pustí do hovorů s dětmi, měli by napřed ošetřit sami sebe.

„Učitel by se měl soustředit na přítomnost a na to, co může sám ovlivnit. Úkolem učitele je předat dětem bezpečí,“ říká ministerský manuál a pokračuje tipy pro zvládání situací ve třídách: „Nezahlcujme děti nadbytečnými detaily, držme se faktů. Dejme prostor všem otázkám, které nám mohou naznačit, co všechno už děti vědí. Odpovídejme jasně, krátce, bez zbytečných detailů.“

Jak mluvit s dětmi o válce

- O situaci bychom měli mluvit klidně a vyhradit si na to dostatek času.
- Děti vycítí strach z dospělých. Je dobré jim vysvětlit, že jim ani jejich nejbližším nebezpečí nehrozí. A důležité je jim říct, že pokud by válka opravu u nás byla, není cílem zabíjet děti, ale cílem jsou letiště, úřady nebo elektrárny.
- Pokud jsou děti v silných emocích, je dobré je hned nekonejšit, ale vyptat se jich, čeho se přesně obávají. 
- I děti mohou pomáhat, ujistí je to, že mohou také něco udělat. Mohou podpořit nějakou sbírku nebo ukrajinského spolužáka. 
- Není nutné rozebírat, „kdo za to může”, ideální je soustředit se s dětmi na to, že musíme podpořit ty, kteří trpí.
- Je to příležitost se společně podívat na mapu, říci si něco o historii či o tom, jak se vyhledávají ověřené informace. 

Terapeutka Margareta Johnová doporučuje využít například mapy, pastelky či omalovánky: „U mladších školních dětí si můžeme ukázat, jak daleko je Ukrajina, kde se teď momentálně válčí. Starším dětem a dospívajícím je možné uspořádat třeba projektový den, v rámci něhož si mohou připomenout historii válek, a také zdůraznit to, že ať je rozpoutá kdokoliv s jakoukoliv záminkou, nakonec nejvíce trpí ti, kteří za nic nemohou, ať stojí na kterékoliv straně.“

Nechte je prožít emoce, nabízejte naději

Složité a emocionálně vypjaté chvíle zažívají nyní učitelé, kteří mají ve svých třídách ukrajinské děti. Když invaze začala, přicházeli do školy plní strachu a smutku, někdy i s pláčem. Zprávy z domova nebyly dostupné, nebo nebyly dobré a na žácích to bylo znát. Učitelé se museli vypořádávat s tím, že bratranci a sestřenice některých dětí se ukrývají před nálety v metru nebo jejich babičkám dopadaly rakety vedle vesnice. „Ukrajinští žáci, které v rámci péče o děti s odlišným mateřským jazykem doučují češtinu, mi sami vyprávějí, jak se snaží sem dostat příbuzné, jak je ubytovávají u sebe doma. Je z nich cítit směs obav i naděje,“ říká Lenka Kader Aghová, která na Základní škole Lyčkovo náměstí v Praze pracuje s žáky z ciziny.

Podle terapeutky Margarety Johnové je to nejlepší, co mohou učitelé v takové chvíli dělat, nechat děti projevit a odžít všechny emoce. Nezačít je hned konejšit a uklidňovat, ale chvíli s nimi zůstat i v tom smutku a obavách, říci jim, že je teď normální se takto cítit a že v tom nejsou samy. Důležité je vyslechnout je, podpořit a následně citlivě nabídnout slova pochopení a naděje.

V mnoha českých třídách vedle sebe navíc sedí žáci a studenti ruského i ukrajinského původu. V loňském školním roce to konkrétně bylo 14 335 Ukrajinců, 3545 Rusů a také 440 Bělorusů, jichž se události posledních dnů dotýkají také. A ačkoliv jsou učitelé profesionálové, někdy je to pro ně velmi náročné.

Ministerský manuál reaguje i na situace, kdy ve škole můžou propuknout projevy agresivity vůči ruským spolužákům: „Je důležité vysvětlit, že konkrétní žáci ruské nebo běloruské národnosti nejsou za konflikt zodpovědní. Jako Česká republika nepodporujme stigmatizaci žáků ruské, běloruské nebo ukrajinské národnosti. Můžeme diskutovat téma hranic, vzteku a agrese. Co je možné, co si směrem k druhému můžeme dovolit, a co ne.“

Jak mluvit s dětmi o válce v mateřské i základní škole? (grafiky lze zvětšit)

Text vyšel v Akademii Lidových novin.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.