Tisková zpráva: Pokud děti dostanou k Vánocům technologie, je dobré nastavit režim, který podpoří, že se jim stanou pomocníkem v osobním růstu a nikoli překážkou.
Praha 18. prosince: Technologie se mohou stát pomocníkem ve výchově a vzdělávání dítěte. Je dobré ovšem některé věci předem promyslet, vykomunikovat s dítětem a pak nastavit. Přinášíme souhrnné informace o různých aspektech užívání.
Důslednost se ve výchově vyplácí a pokud se rozhodneme technologie dítěti dát (tablet, smartphone, mobilní telefon, notebook..), měli bychom předem promyslet vzájemně vyhovující pravidla užívání. Pravidla vytvořená v diskusi s dítětem by měla zahrnovat časová či místní omezení, která jsou dítěti přiměřeně srozumitelná a která je ochotno přijmout (např. nepoužívat mobil u společného jídla, hry hrát až ve chvíli, kdy má dítě splněné své povinnosti atd.).
Je dobré mít jasno i v tom, co technologie mohou přinést dětem a využít to:
− Děti se učí pracovat s informacemi a zdroji (zadávat klíčová slova ve vyhledávání, pracovat se zdroji, třídit a efektivně získávat informace)
− Děti se naučí ovládat konkrétní zařízení a tuto zkušenost později přenesou i do práce s dalšími technologiemi
− Děti získávají konkrétní dovednosti a zkušenosti vyplývající z počítačových her (rozvoj logického myšlení, kreativity, prostorové představivosti, přijímání rolí atd.)
− Děti se učí smysluplně používat technologie v běžném životě (kalendář, záznamy o úkolech, komunikace s rodiči, fotky, mapy, nákupy přes internet)
Použití technologií má svá rizika, kterým je možné předcházet. Je dobré pracovat na zařízení společně s dítětem a ukazovat šíři možností dalšího využití. Nezbytné je porozumění, že technologie dovedou zprostředkovat jen část výchovně-vzdělávacích aktivit a proto je není možné využít pro komplexní rozvoj, a i ostatním aktivitám v životě dítěte (hra s vrstevníky, komunikace v rodině, motorická obratnost) by měl být věnován přiměřený čas. Zařízení mají i možnost zamknutí konkrétních částí, nastavení časových omezení či sledování aktivity dítěte při práci s ním. Veškerá rizika je dobré probrat s dítětem a vysvětlit mu je. Jen dítě, které si svá zařízení ovládá samostatně, získává zkušenosti pro správné technologií do života.
Konkrétní tipy na aktivity pro rodiče s dětmi a technologiemi:
- Zařaďte do nastavení i věci, které se dítě může učit pro život: dohodněte si založení úkolníčku v zařízení, používání kalendáře nebo třeba stažení map okolí bydliště. Prostě něco, v čem se dítě bude od začátku seznamovat s praktickým využitím technologií.
- Pro rodinný výlet ukažte dítěti, jak cíleně používat technologie v běžném životě: zkuste offline mapy, gps, nalezení blízkých zajímavostí a informací o nich, zjistěte spojení, parkoviště nebo spočítejte, kolik bude výlet stát. Z výletu nezapomeňte udělat fotku či video a nasdílejte jej příbuzným.
- Najděte si jednou měsíčně čas popovídat si s dítětem o tom, jak technologie skutečně využívá a co nového se na nich naučil. Snáze identifikujete možné problémy i selhání včas.
Kateřina Hořavová, odborník EDUinu, řekla: „Zakazování technologií dětem má vlastně opačný efekt: děti se tak nenaučí správným návykům při jejich používání a mnohem snáze propadnou například závislostem na nich. Zásadní je, aby rodiče vedli děti k lepšímu a efektivnějšímu užívání technologií.“
Ondřej Neumajer, VŠ učitel pedagogické fakulty, řekl: „Někteří rodiče mají pocit, že technologie jsou ve školách nadužívané. To je možné, ale primárně by měli řešit to, co mohou ovlivnit – tedy jak dítě pracuje s technologiemi doma. Protože ve škole je používá pro učení, zatímco doma spíše pro hraní her a komunikaci.“
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné