Už je to pár měsíců, co si letošní prvňáčci poprvé hodili na záda aktovky a vyrazili do
školy. Přes různé karantény a lockdowny jsme se přehoupli do druhého pololetí. Už
se asi ví, kdo je a bude třídní šašek, vytvořily se první partičky a dvojice kamarádů. A
bohužel, mnohé rodiny už zjistily, že jim to nejde s paní učitelkou. Co dělat, když se
rozcházejí vaše hodnoty, přístup k dětem i názory?
„Školu pro naši Toničku jsme se snažili vybrat co nejlépe. Jsme v našem okolí trochu omezení
spádovostí, navíc nejsme velcí příznivci dovážení dětí někam na druhou stranu města, protože
jim chceme dopřát, aby mohly chodit samy,“ říká Zuzana z Prahy, máma sedmileté prvňačky.
„Nakonec jsme se rozhodli, že dceru dáme do nejbližší školy, kam chodí většina dětí od nás z
okolí. Je to na pražské poměry malá škola s velkou zahradou, navíc tam má ve třetí třídě sestru.
se snažili vybrat co nejlépe. Jsme v našem okolí trochu omezení
spádovostí, navíc nejsme velcí příznivci dovážení dětí někam na
druhou stranu města, protože jim chceme dopřát, aby mohly
chodit samy,“ říká Zuzana z Prahy, máma sedmileté prvňačky.
„Nakonec jsme se rozhodli, že dceru dáme do nejbližší školy, kam
chodí většina dětí od nás z okolí. Je to na pražské poměry malá
škola s velkou zahradou, navíc tam má ve třetí třídě sestru. Doufali
jsme, že to bude v pohodě. Po půl roce je třeba říct, že Zuzanin
optimismus poněkud vyvanul. kou zahradou, navíc tam má ve třetí
třídě sestru. Doufali jsme, že to bude v pohodě. Po půl roce je
třeba říct, že Zuzanin optimismus poněkud vyvanul. Toniččina paní učitelka je trochu ze staré
školy. Velmi dbá na správné sezení v lavici a rukopis; ve třídě se málo spolupracuje, zato hodně
soutěží a hodnotí. Tonička závidí starší sestře online výuku, protože „když doma udělám chybu,
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
![](https://deveduzin.eduin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/06/6750738_bozena-nemcova-serial-v0.jpg)
14. 11. 2020
V Británii je dost vzdělaných lidí se silným sociálním cítěním, kteří se hlásí na učitele, protože
chtějí pomáhat znevýhodněným dětem. Jsou to často ti nejvíc našlápnutí, je to pro ně osobní
výzva.
![](https://deveduzin.eduin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/06/6750738_bozena-nemcova-serial-v0.jpg)
1. 1. 2021
Antigenní testy mají asi devadesátiprocentní
přesnost, navíc se vždycky může stát,
že je někdo ráno negativní a nemoc mu
propukne během dne. Jde ale o snížení
pravděpodobnosti a všem nám to stojí za to,
hlavně že děti můžou do školy, říká Ivana
Indiková, která žije s rodinou ve Vídni.
„Mám pocit, že mnozí rodiče navíc do školy svých dětí promítají své vlastní zkušenosti. Nám
třeba třídní našeho syna poslala mail, že děti nejedí v jídelně polévky, které se pak vyhazují,
a bylo by dobré s tím něco dělat. Vzpomněl jsem si, jak mě nutili v jídelně dojídat, a rozzlobil
jsem se, že mým dětem se nic takového dít nesmí. Pak jsem se ale v klidu pobavil se synem,
který mi prozradil, že s paní družinářkou sčítají, které polévky jim chutnají, aby pak mohli jednat
s jídelnou, jaké polévky se budou více vařit. Najednou mi to přišlo jako velký posun od dob
mého dětství a úplně jiná situace,“ vypráví psychoterapeut Jan Vávra. Jen málo chybělo, aby
odpověděl paní učitelce poměrně ostrými slovy, čímž by zřejmě vyvolal spor.
„Z kurikula vypadly Newtonovy zákony. Žádná škoda,
stejně si je ze školy nikdo nepamatuje.“
„V praxi vidím, že na nesoulad se školou reagují úzkostnější rodiče zhruba dvojím způsobem:
buď se naštvou, a dají dítě jinam, nebo se naštvou, ale nic neřeknou, protože mají strach, aby se
učitelka dítěti nemstila. Myslím si, že se ale v řadě situací otevírá více možností. Často to začíná
u toho, jak jsme s dětmi o jejich situaci schopni komunikovat a vnímat, co se jim skutečně děje,
a také jak jsme schopni společně hledat řešení,“ vysvětluje Vávra.