Slasti a strasti začínajících učitelů: Tadeáš a Klára jsou hození do vody a popisují, jak se jim plave



Jaké to je, když začínáte naostro učit?  Co se vám honí v hlavě, než to vypukne, a jakými vás vyplivne první týden, kdy jste naplno učitelem? Tady jsou dojmy dvou mladých lidí, kterým se to právě stalo.

TADEÁŠ

Můžu dělat práci za několik lidí, můžu ji dělat dobře a efektivně, ale přesto mé místo v jisté instituci zrušili. Ideální příležitost směřovat k tomu, co jsem vlastně vždycky chtěl: učit. Ideální příležitost najít si v polovině prázdnin sympatickou školu v dostupné vzdálenosti.

Přípravný týden je poněkud chaotický, pamatuji si sotva deset jmen svých kolegů a kolegyň. Zpracovávám si celé kapitoly učiva, přemýšlím, co by si žáci měli odnést, jak je zapojit a zaujmout. Ptám se kolegů. I přes nelichotivá slova na adresu dětí ze strany některých z nich doufám, že mé působení na škole bude mít smysl. Že nebudu opakovat věci, které se mně samotnému na škole nelíbily. Dokážu přispět k tomu, aby společnost přestala české školství kritizovat? Nebo budu rozedrán spáry rodičů? Budu schopný s učitelským platem uživit rodinu?

První týden je za mnou. Je neděle, ale já jsem přesto zcela mrtvý. Přede mnou žádný další odpočinek a hromada příprav. První týden se ale snad povedl. Nebyl jsem si jistý, jak budu zvládat kázeň ve třídě. Zdálo se ale, že se mi povedlo získat určitý respekt, a to tím, že žáci měli příležitost se k tématu vyjadřovat, ptát se, a že jsem témata propojoval s praxí, s přehledem odpovídal i na ty největší záludnosti a třída se zkrátka nenudila. Že by na takový přístup nebyli zvyklí?

Postupně se snažím zapamatovat si jména žáků, nikdo si na nic nestěžuje a já mám možnost dělat práci tak, jak chci, a učit se z vlastních chyb. Zatím z každé hodiny jsem odcházel s tím, že měla nějaký smysl, že dětem něco dala.

Jak se psalo v jednom meme: mysl učitele je jako prohlížeč, kde je otevřeno 1332 panelů. Pořád. V jednom kuse připravuji výuku a snažím se něco vytvořit. Nenašel jsem čas na to, abych spravil rozvrzanou židli, abych se šel projít. Všechno investuji do toho, abych vytvořil kloudné a přínosné hodiny. Dostanu ušmudlaných 20 362 Kč a na novinky.cz si přečtu, že učitelé jsou blbí a jejich práce je k ničemu. Jsem sebevrah? Možná. Ale optimismus jsem stále ještě neztratil.

KLÁRA

Aby mi ten začátek ulehčili, tak jsem hned třídní primy a tercie, předsedkyně přírodovědný předmětový komise a ještě navíc specialistka CKP – nějakej projekt, kde je zapojenejch 42 škol a já tomu budu šéfovat na tý naší. Dva dny před začátkem školy mi ve 22.30 hod. přišly na mail úvazky, konečně aspoň rámcově tuším, co budu učit.

I tak ale dost panikařím. Nevím, co si vezmu na sebe, nevím, co se bude zítra dít. Vybavuje se mi scéna z filmu Bota jménem Melichar, kde se začínající učitelce vysype z rukou v dešti milion papírů a k tomu ještě bačkory. Jdu si ještě před spaním udělat nehty, pak si lupnu prášek na spaní a snažím se nemyslet na zítřek. Myslím na to, jak jsme chodili do školy zpruzený, a nikdy mě nenapadlo se zamyslet nad tím, jak na tom asi je druhá strana – učitelé. Nevím, jak mě žáci přijmou…

Je neděle večer, první týden mám za sebou, sedím již šestou hodinu v kuse u příprav.
V přípravném týdnu jsem se dozvěděla akorát to, že pokud studenti nebudou přezutí, musí si koupit v kanceláři návleky za 10Kč, zato jsem se to dozvěděla asi pětkrát. A pak to přišlo! První den, postavit se před žáky, kteří o chodu školy mají daleko větší vědomosti než já, a nerozbrečet se! Vybavila jsem si všechny rady z fakulty, před očima mi naskakovaly všechny teorie a vyřčená moudra, která se s překročením prahu do třídy rozpustila jako pára nad hrncem.

Všichni mi radili, že mám být ze začátku přísná, že mám držet pevně opratě třídy, povolit se dá vždycky, utáhnout už hůř, říkali. Ale když jsem přišla do třídy, neviděla jsem tam bandu nevychovaných šimpanzů, viděla jsem v žácích zmatené spojence, kteří jsou v tom chaosu se mnou. Jsem jejich asi 25. učitelka biologie a oni doufají, že já vydržím alespoň dva měsíce. Jakmile jsem viděla tu jiskřičku naděje, vzpomněla jsem si jen na jednu radu, která mě úplně ovládla: „Hlavně buď sama sebou“. Tuhle památnou větu řekl jeden náš vyučující těsně předtím, než jsme odešli na praxe, „na nic si nehrajte, oni to stejně poznají“. A bylo to! Najednou to všechno začínalo dávat smysl, byla jsem sama sebou a celý týden profrčel neuvěřitelně rychle. Najednou jsem zjistila, že mě vlastně baví učit, baví mě stát před tabulí a ukazovat těm dětem a studentům něco nového, něco, o čem nikdy neslyšeli, předávat jim zajímavé informace, odpovídat na otázky, společně tvořit výuku formou, která jim bude vyhovovat a nedejbože je bude i bavit…

Těšila jsem se na víkend, jak si odpočinu, konečně se vyspím a hlavně si pročistím hlavu. Teď v neděli večer přemýšlím, kde ten víkend je. Způlky jsem ho strávila v jakémsi polobdělém stavu, ani jsem nespala, ani nebyla schopna jakékoliv činnosti – naprosté ochrnutí mozku. Zbytek jsem strávila nad přípravama na další týden (tedy spíš jen na pondělí). Jediné, co jsem stihla, bylo vyprat si všechno oblečení, které jsem si pokapala jogurtem, zapatlala čokoládou nebo potřísnila krabičkou s obědem každý den při pětiminutových pauzách – kdy má člověk stihnout jídlo, záchod, vydýchat se a ještě si připravit pomůcky na další hodinu…

Připadám si přesně jako červnová učitelka … a to je teprve 9. září….

(Tento článek vznikl s laskavou pomocí Dana Pražáka, dalšího mladého učitele, který se zabývá přípravou budoucích učitelů a také sbírá příběhy těch, kteří právě učit začínají.)

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
6 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Lea
Lea
14. 9. 2018 18:24

Soucítím se všemi,kteří začínají a myslí to vážně.Moc Vám fandím,nové učitele potřebujeme jako sůl.Hlavně vydržte a nevzdávejte to,i když se třeba všechno hned nepodaří tak,jak jste si představovali.Stojí to za to.

jarmila
jarmila
15. 9. 2018 18:50
Reply to  Lea

Hodně sil potřebují všichni, ani zkušenější učitelé se nevyhnou únavě, práce nemají méně a většina z nich to stále myslí vážně, navíc cítí výčitky svědomí, že nemají dostatek času a energie na rodinu. Únavu, kterou mladí cítí po prvním týdnu, cítí také, navíc vyčerpání přetrvává u mnohých i první týdny prázdnin nehledě na to, že si tělo vyžádá své a často upadá do nemoci, která byla ve školním roce přechozena, nebo intenzitou práce „zaražena“. Kdo učí, opravdu to nedělá pro peníze ani pro prázdniny. Kdo nevěří, ať zkusí.

Libuše
Libuše
15. 9. 2018 19:39

Kantořina není pro sraby.

Miroslav
Miroslav
15. 9. 2018 22:56
Reply to  Libuše

Tak tohle si dám na tričko!

Silva
Silva
18. 9. 2018 19:58

Obdivuju všechny, kteří se do toho vrhnou a snaží se učit trochu jinak, aby to ty děti zaujalo. Vystudovala jsem taky pedagogiku, ale nikdy jsem neučila. Už bych to asi ani nezvládla, o to víc všem učitelům, nejen začínajícím, držím pěsti, aby měli štěstí – nejen na děti, ale i na kolegy a všechny, kteří se okolo školství motají 🙂

Pavla
Pavla
18. 9. 2018 20:23

Je mi 24 let a učím od ledna 2018 angličtinu na ZŠ. Není to moje aprobace, ale moc mě to baví a opravdu vítám, že ve třídě je jen polovina žáků tj. 15. Učím od 1. třídy až po 9. Mrňata mě mají rádi, chtějí se mazlit, chválí oblečení a vlasy, mávají na mě, nadšeně mě zdraví, chtějí si povídat o tom, co zažili. Občas je ale nářez udělat i něco v těch 15 dětech, protože i ve třetí třídě říkáte všechno 10x, něco musíte někomu i konkrétně a několikrát ukázat. Nechápu ty jejich třídní učitelky, které jsou s nimi skoro celé vyučování, a to i v počtu 30 žáků, jsou opravdu obdivuhodné a ještě jak se všechno snaží dělat zábavnou formou, barevně a tráví u příprav tisíce času. Někteří učitelé se o tohle pokouší i na druhém stupni. Učitelka dějepisu před důchodem dětem udělala super hodinu pravěkých her, kdy např. běhali za mamutem a dál jinak soutěžili ve skupinách a na konci dostali i sladkou odměnu. Někteří výrostkové byli samozřejmě otráveni, a je fakt paráda, když to kazili ostatním i učitelce. Když jsem se o něco trošku podobného taky snažila, nikdy to nefungovalo… Vždycky zlobili a tím pádem se nic nedalo dělat, pracovat.
Jak píše učitelka v jednom z předešlých komentářů, taky mi říkali, ať jsem raději přísnější… všichni tu formulaci známe, že je lepší uzdu popouštět. Ale ano byla jsem sama sebou, mají mě za to rádi, sedmákům loni jsem se asi dost líbila, děti s individuálním vzdělávacím plánem a podpůrnými opatřeními ze mě musí mít fakt radost. Vůbec jsem nečekala, že na konci školního roku dostanu tolik květin a čokolád. Ale mám pověst nejhodnější učitelky na škole. Jsem šťastná, že mě mají někteří rádi, ale jsem nešťastná, když zlobí a sotva slyším, co říkám. Uklidním jednoho, z druhé strany třídy je potřeba uklidnit dalšího a celé se to opakuje. Hned druhý výukový týden v pátek jsem tak vybuchla v jedné skupině dětí tak, že jsem zařvala snad nejvíc v životě a k tomu byla hrozně sprostá. Oni se vyděsili, ztichli, po tak 2 minutách dorazil ředitel, zkontrolovat co se tu děje, a pak asi 20 minut skoro ani necekli, ke konci už začali otravovat, jestli budeme končit a půjdeme domů nebo ne. Učitel chce, aby s ním žáci komunikovali, spolupracovali, rozvíjeli se, ale jak když tam na sebe pokřikují, hází papírky, pochodují samovolně po třídě, píší bez dovolení na tabuli a klidně si i hrají s interaktivní tabulí. Zvýším hlas, ale to nepomáhá to. Dřív bych přišla o hlasivky, než aby se celá třída uklidnila. Poznámky mi přijdou k ničemu, ale dnes už jsem se k ní taky uchýlila, když se jeden žák plazil po třídě, málem mě praštil petlahví, kterou vykopnul,…
Je to občas hrozný zvěřinec. A právě dnes jsem měla všechny spojené, protože kolegyni nebylo dobře a zůstala doma. Obdivuji ty učitele, kteří mají 30 žáků ve třídě každý den a každou hodinu. Fakt masakr. Lituji i ty hodné žáky, kteří musí trpět chování těch zlobivců, slušně řečeno, ano, už jsem začala používat mnohem horší slova. Bohužel jsem ta nejhodnější učitelka na škole, která neumí být přísná, nemá respekt. Občas přemýšlím, jestli toto povolání byla dobrá volba, ale chtěla jsem to dělat celý život i teď, mám tu práci moc ráda. Ale jsem prostě hrozně hodná holka, kterou to zároveň štve, že si neumí prosadit svou ani ve třídě, a v podstatě ani v soukromém životě. Aspoň že netrávím moc času přípravami, hlídám si tematický plán a jedu podle skvělých učebnic a pracovních sešitů, což žákům překvapivě dost vyhovuje, takový jasný řád, věd co očekávat, a hraním her, kde si procvičují slovní zásobu. A jestli pak po příchodu učitelky z mateřské budu muset učit třeba češtinu a občanku ve třídě s 30 žáky, tak si asi půjdu hodit mašli, nebo se smutkem odejdu na vzdálenou školu s menším počtem žáků, nebo zůstanu a budu se trápit. Protože v plném počtu s nimi neplatí ani dohody. Když budete potichu, půjdete o 5 minut dřív. Když uděláme 2 cvičení , budeme hrát hry. U všeho kecaj a letos jsou fakt nejhorší 6. a 7. třída. Loni to byly 9. a 5. Puberta a jedinci ve třídě. Bože, dej ať je kolegyně už zítra fit a nemám je všechny spojené.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.