„Škole jsem říkal ‚školizna hnusizna‘,“ vzpomíná lektor Marek Herman. A nevzpomíná rád. „Měl jsem pocit, že jsem ve válce. Věčně jsem lítal v nějakém průseru, ale v mnoha nevinně.“ Poslechněte si, co mu na škole vadilo a co si z ní odnesl do života.
„Chodil jsem na sídlištní školu v Opavě a tam bylo tam strašně nepřátelské prostředí. V osmé třídě jsem si oddechnul, když jsem odešel a věděl jsem, že se na to místo už nikdy nevrátím, vzpomíná Marek Herman. „Věčně jsem lítal v nějakém průseru, ale v mnoha nevinně.“
Vše podle něj vychází z osoby kantora. „Myslel jsem si, že jsem kopyto na fyziku, ale pak přišel pan profesor Bujok a začal mluvit o fyzice tak, že jsem tomu rozuměl. Začal jsem vnímat sinusoidu a kruh a spirálu, uměl jsem to spočítat a uměl jsem průniky těles. Naopak jsem se těšil na zeměpis a myslel jsem si, že mě bude bavit historie, ale byl jsem z toho, jak nás tyhle předměty učili, naprosto otrávený. Já jsem ADHD, takže když v tom nevidím užitečnost, tak mi vyhodí pojistky. Vysvobozením byly tělocviky.“
Sloupky Marka Hermana čtěte zde
Změna podle něj přišla na vysoké škole. „Objevil jsem kouzlo toho, jaké to je, když na sobě začnete makat a přináší to výsledky. Tam jsem se hodně naučil, ale sám.“
Když udělal státnice, cítil úlevu, ale i vztek. „Zároveň mě ten vztek namotivoval k tomu, že jsem si řekl: já to udělám jinak. Škola přece může být dobré místo pro život.“
Podívejte se na celý rozhovor:
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Školizna hnusizna. 🙂 Vím, že je to mimo téma, ale to je vážně úžasné augmentativum. Nebo to není augmentativum? Pokud pan Herman má tak děsivé zážitky ze základní školy, nedivím se už, že tak ostře vystupuje proti našemu školství.
Nemyslím,že by to bylo až tak zveličené.Hodně lidí má velmi špatné zkušenosti s naším školstvím,i když světlé výjimky samozřejmě existují.Hraje v tom roli mnoho faktorů,od typu dítěte po styl rodičovské výchovy.Některé tyto faktory tu negativní stránku školy eliminují,jiné ji naopak prohlubují.Každopádně, je co kritizovat.A to tak,že hodně.