Má řemeslo opravdu zlaté dno aneb kdo má dnes lepší pracovní vyhlídky – učeň, nebo absolvent gymnázia?



Lidé dnes zbytečně studují, aby pak skončili někde v mekáči, zatímco by udělali dobře, kdyby šli na učňák. Tam by je čekalo řemeslo se zlatým dnem. Je to opravdu tak, jak dnes mnozí tvrdí? IT specialista, publicista a bloger Patrick Zandl se podíval, co říkají fakta, a zamyslel se nad podobou dnešních vzdělávacích institucí a jejich vztahem k pracovnímu trhu.

Prezident Hospodářské komory a ministr průmyslu v devadesátých letech Vladimír Dlouhý je jeden z těch, kdo volají po zvýšení počtu učňů v českých školách. Nedávno položil veřejnosti tuto sugestivní otázku: Potřebujeme tolik gymnázií, poskytujících všeobecné střední vzdělání, když je tak málo řemeslníků? Něco je ve vzdělávacím systému špatně, když mladí preferují gympl před učňákem, říká…

Věřím, že věci mají nějakou logiku, a tak jsem se na to podíval zblízka. Nejprve tedy data.

Kde je nulová zaměstnanost?
Zpráva Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním za rok 2018, kterou vydává Národní ústav pro vzdělávání, ukazuje, že absolvent gymnázia má na trhu vždy lepší pracovní uplatnění než absolvent středoškolského oboru bez maturity. V řadě případů lepší i než středoškoláci s maturitou. Všechny vysokoškolské studijní obory pak mají lepší uplatnění než středoškolské s maturitou, natož učňáky. Prakticky ve všech vysokoškolských oborech (humanitních i technických) je nezaměstnanost blízká nule.

Není úplně jasné, proč se traduje, že nedostudovaní studenti humanitních oborů končí jako obsluha Mekáče. Podle zprávy je míra opuštění oboru mezi všemi obory vzdělání velmi vyrovnaná. Až na výjimky (stavaři) zhruba třetina lidí pracuje v jiném oboru, než vystudovali, nejspíše proto, že jejich vzdělání jim odchod jinam umožňuje. Počet pracovníků v Mekáči, kteří přišli z humanitních studií, bude tedy velmi vyrovnaný s počtem například bývalých elektrikářů. (Podle samotného McDonald’s u něj pracují VŠ studenti při studiu jako brigádníci).

A platy?
A teď se podívejme na průměrný výdělek, tentokrát ve zprávě ČSÚ. Nejlépe na tom jsou nejrůznější vysokoškolsky vzdělané profese a je v podstatě jedno, jestli humanitní, nebo přírodovědné. Vysokoškolské vzdělání jakéhokoliv charakteru znamená, že se člověk dostane k částce 30 000 Kč a více měsíčně. Na stejné peníze si přijdou jen špičkově placení řemeslníci. Řemeslo má možná zlaté dno, ale je příjmově pod vysokoškolskými profesemi. Středoškolské či gymnaziální obory jsou v praxi ohodnoceny hůře, takže se dá obecně říct, že jako průměrný automechanik dostanete více peněz, než jako běžný administrativní pracovník bez VŠ vzdělání. Ale.

Řemeslo už není jen řemeslo
Výrazným problémem v řemeslných profesích je narůstající administrativa a její složitost, která pro někoho, kdo by chtěl být samostatným řemeslníkem, představuje velkou komplikaci. Co vám pomůže, že jste se na učňáku naučil dobře kopat studny, když musíte mít účetní, právníka, hygienika a hromadu dalších profesí kolem sebe, abyste mohli dříve jednoduché zaměstnání dělat? Pokud se v tom všem naopak jste schopni zorientovat, už jste pravděpodobně šli na vysokou. A to je jeden z hlavních důvodů, proč se řemeslníci vytrácejí. V jednom člověku už nejde velká část řemesel zvládat ani po stránce právní, ani po stránce fyzické a investiční. Řada strojů už je dnes velmi drahá, s jedním koněm a kladivem si dnes nevystačíte.

Učňovské pozice ve výrobě – teď nemluvíme o samostatných řemeslních – jsou zase nejvíce ohrožené ztrátou místa a „čínskou cenou“. Vyučený pracovník má ve firmě málo jistoty osobního rozvoje. A zároveň mu firma  nenabízí ani jistotu, že ho zaměstná po celý život. Loajalita se dnes moc neodměňuje. Z čehož pramení nejistota.

Učňáky jsou skvělá věc, ale pro někoho jiného
Velkým důvodem, proč se nikdo nehrne na řemeslo, je nízká atraktivita učňovského vzdělávání jako takového. Řada oborů prochází přerodem, na který učňovské školství ještě nestihlo adekvátně reagovat. Na učňáky většinou chodí děti ze sociálně a vzdělanostně slabých rodin, bez ambicí a víry v úspěch. Což má vliv i na klima a podmínky v těchto vzdělávacích institucích, jakož i na úroveň vzdělání, kterého je tam možné dosáhnout. Jejich reforma by vyžadovala jasnější vhled do problému a komplexní zásah do systému, který by zahrnoval pobídky a podporu učitelů učňovských škol. Cut-off score neboli nepodkročitelná bodová hranice výsledků u přijímacích zkoušek na střední školy by sem místo toho jednoduše chtělo nahnat i děti, jejichž rodiče to za žádnou cenu nechtějí, mimo jiné z výše popsaného důvodu.

Běžný ajťák je něco jako dělník v době Karla Marxe, je to pásová výroba kódů, říká Patrick Zandl v tomto rozhovoru.

Vysoké školy – přípravka novodobých řemeslníků?
V této souvislosti je dobré se zamyslel i nad smyslem univerzit. Původně to byla líheň mozků pro vědecká pracoviště. To je tradiční univerzita poskytující akademické vzdělání. Dnes se ale po univerzitách žádá, aby v podstatě produkovaly lepší řemeslníky v úzce specializovaných oborech. Dnešní lékaři nejsou vědci a objevitelé ve smyslu slova z osmnáctého století. Nemusí vymýšlet zařízení a postupy na odstranění apendixu, vše je jim dostupné a po nich se chce jen kvalitně odvedené řemeslo. Podobně je to i u dalších VŠ vzdělání včetně těch technického směru.

Kdyby bylo na zaměstnavatelích, vysoké školy by degradovaly na řemeslné vzdělání pro obory vyžadující vyšší vzdělání a k tomu také už dnes nepokrytě řada vyšších studií slouží. Podíl univerzálního rozhledu klesá, zatímco počet vysokoškoláků stoupá.

Vzdělání pro vzdělání, nebo pro firmy?
Vypadá to zkrátka tak, že firmy a jejich profesní asociace chtějí, aby jim stát pokud možno zdarma vzdělával unifikovanou pracovní sílu a dodával jí v příslušných počtech podle jejich momentální poptávky. Zároveň ale řadou opatření drží platy v méně kvalifikovaných odvětvích na nízké úrovni. Dokud se vztah zaměstnavatelů a státu k univerzitám, potažmo ke všem vzdělávacím institucím, nevyjasní, bude pokračovat strategie okopávání kotníků ve stylu „za naše daně by nám měly vychovávat pracovní sílu“.

Řada dalších problémů českého školství je dostatečně zmapovaná jinde a dobře. Jen se neřeší. Přitom mírně restartovat české školství by nebylo tak těžké.

Patrick Zandl je spoluzakladatelem serveru mobil.cz, kde ve své době vzniklo největší internetové zpravodajství v Čechách s názvem Mobil server. Později působil jako šéfredaktor Lupa.cz a podnikal v oblasti zařízení na měření spotřeby energií. V současnosti pracuje pro správce domén CZ.NIC, kde má na starosti bezpečnostní technologie. Napsal několik úspěšných knih o IT, ale také knihu vzpomínek Husákův děda

DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
142 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Tonda
Tonda
14. 2. 2019 12:44

jako absolvent dopravního učiliště pobirám v lodní dopravě na pozici kormidelníka plat kolem 55000 lodník 45 000 čistého kapitan 75000 -100 000 čisteho, učni u nás mají kolem 18 000 čistého

Patrick Zandl
Patrick Zandl
15. 2. 2019 09:36
Reply to  Tonda

Skvělé. A to je jen čistý plat nebo jsou v tom zahrnuté i diety?

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:59
Reply to  Patrick Zandl

Já bych řekl, podle těch turnusů, že to není v ČR, ale někde na Rýně, a je to mzda + diety a ještě v cizině. Což fakt na tamější poměry nic moc, když to porovnám s lidmi, co pracují venku, jsou VŠ, a pracovně cestují. Porovnejte to třeba s VŠ pracujícím v dopravě, třeba kapitánem Airbusu u Lufthansy. Pokud vím, tak stávkovali, protože těch 375 000 měsíčně jim bylo málo. Diety mají samozřejmě k tomu. Supervizoři s universitním vzděláním na montážích mají tak od 6 tisíc Euro, a k tomu ty německý diety – ne český pro Německo, takže těch 6 tisíc Euro mají reálně co měsíc na účtu nahoru A obvykle nějaké skromější auto vyšší střední třídy i k osobnímu užívání. TypickyVW Tuareg. Pokud jsou i němečtí VŠ někde v zahraničí, modelově v Číně, tak je to spíše více. A k tomu hromada benefitů, v podobě sdílených tamějších vyučenců v podobě pokojské, kuchařky, řidiče, zahraníka atd.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:56
Reply to  Tonda

Mzda se vždy uvádí v hrubém, jest odporným zvykem praslovanských manuálních špindírů – absolventů bolševických učnáků hovořit o čisté mzdě. A zapomněl jste napsat, že to je někde na Rýně, takže s výjimkou toho kapitána, jste silně pod tamějším průměrem, protože část toho „čistého“ jsou nejspíše diety.

Jaromír
Jaromír
16. 2. 2019 07:23
Reply to  Parabellum

Tak jsi se vyzvracel, pochlubil jsi se jak jsi sqělý a co tam máš dál? Bez těch vyučených se ani nenažereš!

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 10:45
Reply to  Jaromír

Tykejte si prosím někomu jinémnuj, mne do toho netahelte. Na úžasné si především hraje postbolševická spodina s učnákem, které si komouši protěžovali, a od té doby vznikala hesla „já jsem horník- dělník, zedník- kdo je víc?“ Kulové. A já se bez těch českých manuálních bolševických špindírů obejdu docela dobře, svět je plný nízkokvalifiokjovaných lidí, kteří to, co ti čeští špindírové chtivéí třídního boje dokáží rovněž, a velmi často lépe, a ve většině případů levněji.

Dana
Dana
17. 2. 2019 09:51
Reply to  Parabellum

Teda ten Váš příspěvek o Vás, pane Parabellum, řekl hodně, možná víc, než jste chtěl .

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 10:50
Reply to  Dana

Chtěl jsem napsat právě toto, a zkuste prosím vyvrátit, že to není pravda.

Leoš Tichý
Leoš Tichý
17. 2. 2019 19:02
Reply to  Parabellum

Paní Dana měla nejspíš na mysli váš psaný projev, který je přímo děsný. A to nikdo vyvrátit nechce.

karel.
karel.
17. 2. 2019 14:46
Reply to  Parabellum

Jseš trouba .Bez zedníků žiješ v jeskyni bez havířů svítíš svíčkou.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
17. 2. 2019 15:00
Reply to  karel.

Prosim netykejte jinym diskutujicim, at uz rikaji cokoli, a dodrzujte pravidla debaty. Kazdy za sebe musi prispet k tomu, aby nedegenerovala.

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 18:52
Reply to  karel.

Pozn. redakce: Komentář byl urážlivý a byl smazán.

Leoš Tichý
Leoš Tichý
17. 2. 2019 18:58
Reply to  Parabellum

Vyučené řemeslem nazýváte „špindíry“, ale já jako vyučený truhlář pro stavební výrobu nenadělám v jedné větě tolik hrubek co vy (také vím že oslovení Vy/Ty se píše z úcty k oslovenému s velkým písmenem, ale u vás to vynechám úmyslně)

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 20:39
Reply to  Leoš Tichý

Máte občanství ČR???? Měl jste toto před 1989 – tedyCŠSR??? Byli Vaši rodiče manuální pracovníci??? Pak je to jasné, jste dělnického původu, a dělnická třída před 1989 mířila se svým předvojem KSČ na civilizovaný svět raketami s atomovými hlavicemi, uplatnovali jste ten svůj třídní apartheid, a ti kdož k té Vaší vyvolené spodině nepatřili, jste drželi za ostnatým drátem se samopaly a psy, a mezi 20.-22.11.1989 jste se coby třída dožadovala střelby do studentů, kteří přišli do fabrik požádat o podporu vyšetření incidentu na národní třídě. – byli protěžováni ti, dělnického původu, a nikdy,opakuji nikdy, jste se za toto své zavbrženíhodné chování NEOMLUVILI. Nebo máte nějaký relevatní odkaz na to, že ano???? Ano, jste čech, pracujete rukama,. tudíž jste byl součástí kopmglomerátu, který na cvlizovaný svět mířil raketami s atomovými hlavicemi. A popravdě, ty civilizované země se na ¨vás podle tohoto dívají, migranti z Afriky jim vadí méně, než vy, praslovanská dělnickíá třída. S tím toho mnoho nenaděláte. V osnovách MŠ se vysvětluje rozdíl mezi hrubkou a překlepem, a nyní mi ukažte, kde je nějaká má hrubka, vy stupidní pologramotný lháři. A nemáte pravdu, Vy/Ty se píše s velkým písmenem pouze v uzavřené korespondenci – tedy v dopise, nikoli v diskusním foru, chytrolíne. Takže do toho, ukažte mi ty hrubky. Pokud tak neučiníte, jasně se doznáváte k tomu, že jste byl aktivním členem STB, mezi praktiky kteréžto patřilo podvrhávat lidem to, co nenapsali, a následně toto komentovat.

Tonda
Tonda
14. 2. 2019 12:47

ještě jsem zapomněl napsat že jsem 3 týdny doma a 3 v práci stejný plat pobíráme pravidelně každý měsíc

lea
lea
14. 2. 2019 14:43
Reply to  Tonda

Moc Vám to přeji Tondo,ale myslím,že kormidelníků u nás každopádně asi není moc.Ale určitě to řeknu vnukovi,možná by ho to zajímalo.Pracujete v říční dopravě?Taky by mě zajímalo,jestli stav vody na našich tocích umožní lodní dopravu i nadále.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 02:14
Reply to  lea

Von nejezdí u nás, hafo lidí z Čech jezdí na Rýně, a nikdo z místních by tuhle žebrotu nedělal – mít na účtu 1750 -2100 Eur i s dietama, nebejt doma, fakt nic moc. V přípéadě toho kapitána tak průměrná mzda, s těma dietama je to těch 3000-4000 Euro čistého. Ale docela dobrej kšeft je ty lidi vozit dodávkou do té SRN nebo Nizozemí, kamarád tohle dělá, a ta lodní společnost jej docela dobře platí 🙂

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 00:38
Reply to  Tonda

Takže nejste doma, aještě jste silně pod průměrem. Nic moc. Já si jako blbej inženýr expert na plynové turbíny ne vydělal, ale ušetřil za něco přes rok a půl přes 100 000, ale USD v době, kdy byla USD přes 30 korun. A k tomu nadstandardní pojištění, budget na pohonné hmoty, kterej nešel projezdit ani s Range Roverem, a samozřejmě, doprava na pracoviště zdarma nasmlouvaná u Cougar Helicopters.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:37
Reply to  Tonda

Jo, a zapomněl jste napsat, že je to na Rýně, a že i ten kapitán je pod tamější průměrnou mzdou, a ti ostatní jsou na tamní poměry totální žebráci 🙂 Takže fakt nic moc. Není lepší mít VŠ dopravní s licencí pilota, vydělávat 180-300 tisíc, a nebýt 3 týdny mimo domov????

lea
lea
14. 2. 2019 16:43

Mnoho pravdy je právě v posledním odstavci.Firmy, potažmo kraje ,se snažily prosadit návrh na nepodkročitelnou hranici bodů pro přijetí na střední školu.Není to nic jiného,než snaha nahnat děti do učňáků ,bez toho,aby se učňáky nějak změnily.Netvrdím,že jsou všechny špatné,ale těch,co by potřebovaly změnu ,je určitě víc.A mnohem víc by firmy udělaly,kdyby se na vzdělávání učňů více podílely.Nabídlly jim třeba praxe,mistry pro výuku praxe,stáže,nebo materiální vybavení.A o tom,že zpřísnění podmínek pro přijetí na střední školy neprospívá ani základním školám,tady už psali vzdělanější lidé než já.Myslím,že pan Feřtek.Školy pak „trénují“ pouze“na testy“,na ostatní pak nezbývá čas.Pan ministr Plaga zatím odolal tomu tlaku.Autor má hodně pravdy.

Petr
Petr
15. 2. 2019 18:11
Reply to  lea

Vážená Leo, uvítám, když mi vysvětlíte, co je špatného na oné nepodkročitelné hranici pro přijímání žáků na SŠ? Všichni, kdo chtějí vědět si dávno všimli, že kvalita žáků na SŠ i VŠ dramaticky upadá a s nimi i kvalita celého školství.Řada odborníků nespočetněkrát zopakovala, že Gaussovu populační křivku prostě nelze ignorovat a bez snížení požadavků na studenty nelze nahnat většinu populačního ročníku na SŠ a VŠ a očekávat, že ji úspěšně dokončí. Kde je stavovská čest SŠ, kterým u maturit propadne třetina ročníku?

Sám jsem v roce 1984 přijímací zkoušky na gymnázium a nepřipadalo mi to jako příkoří. Syna a dceru s manželkou vedeme k pracovitosti a k vědomí, že bez usilovné práce a dřiny i ve škole nejsou koláče.Na gymnáziu jsem maturoval v roce 1988 a v ročníku nám myslím nepropadl nikdo….

Takže já onu nepodkročitelnou hranici považuji jako naprosto logický krok. Ale jen jako první. Možná to nevíte, ale já si dobře pamatuji, že v zavrhovaném socialismu školní inspekce každoročně hodnotila ZŠ a jejich pedagogický sbor podle toho, jaká byla úspěšnost žáků u příjímacích zkoušek na SŠ. Moje matka učila češtinu na ZŠ 30let, takže vím dobře, jak to fungovalo.

Taktéž si nedokážu dost dobře představit, že by před rokem 1989 pravidelně propadala třetina maturantů…a ředitel by zůstal na svém místě.

A EDUin bych raději nezmiňoval. Těžko ignorovat, že Vámi často zmiňovaný pan Feřtek pedagogickou VŠ, ani žádnou jinou nedokončil a o své pedagogické kariéře se nezmiňuje. Měl někdy nějakou zodpovědnost za své žáky? Asi těžko…Na základě čeho bych jej tedy měl brát jako pedagogickou autoritu? Ono zvenčí systému a bez jakékoliv zodpovědnosti umí báječně kritizovat každý.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:32
Reply to  Petr

Nepravda, klasá PRUMĚRNÁ kvalita. Pokud srovnáte 25 procent nejlepších z doby před 30 lety, s třetinou nejlepších maturantů, což je opět asi těch 25 procent nejlepších, pak to vypovídá silně v neprospěch té doby minulé. Stačí třeba srovnat jazykovou vybavenost těch maturantů z doby toho báječného socialismu s jazykovou vybaveností tech dnešních absolventů. Že neznají ČSN normy ocli zpaměti jaksi není na závadu, protože každý subjekt pracuje s jinými normami- tu DIN, tu ISO, tu ČSN, u ANSI, tu čínské normy, atd.

Jan
Jan
16. 2. 2019 19:36
Reply to  Parabellum

Kvalita učňů, maturantů a VŠ vzdělaných klesla. To je fakt. Osnovy si vytváří každá SŠ škola sama pro sebe a přizpůsobuje se žákům. Často velmi důležitou látku nevyučuje nebo se jí věnuje pouze okrajově a tak, aby vyhověla líným a hloupým studentům. Tito pak také vystudují a jsou v praxi nepoužitelní. ČSN ve strojírenství prakticky přejímají ISO normy, resp. DINky. Je hanebné, že ti, kteří se učí na SPŠ strojního zaměření, se učí normy socialistické, které dnes již neplatí. To je další problém současného školství – zastaralost. A co se týče znalosti jazyků – no, můžete třeba perfektně umět anglicky, ale když neumíte číst výkresy, a to je běžný problém absolventů VŠ, tak je vám to asi na dvě věci …

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 21:36
Reply to  Jan

Tak především v praxi nepoužitelní jsou rádoby odborníci – staří praktci 50+ kteří vystudovali za bolševika. Což nakonec statistiky úřadů práce potvrzují. Pokud někdo 50 + přijde o práci, obvykle je smluvním partnerem úřadu práce. Výjimky jsou lidé, jako Parabellum, který jest kontraktorem, a firmy si jej najímají na jednotlivé – obvykle dost náročné projekty, protože vlastními lidmi je nejsou schopní personálně pokrýt.

Ještě jednou, současný VŠ je mnohem vzdělanější, než bolševickej absolvent učnáku. Jinak na to, že jste pravděpodobně soušák pančelák, tak máte o tom, co se děje ve školství jen velmi kusé představy 🙂 Bobečku, v roce 2003 mne ředitel NUOV doktor Procházka oslovil s nabídkou, zda bych nechtěl participovat na tvorbě RÁMCOVYCh vzdělávacích programů pro střední odborné školství takže nikoli, že si školy upravují osnovy dle žáků 🙂 . Takže žádné osnovy, ale školní vzdělávací programy, které musí být vytvořeny dle rámcových vzdělávacích programů. A další, srovnáváte špatně, protože já jsem řekl at srovnáte nikoli průměrnou úroven, ale 25 nejlepších absolventů současnosti, z nichž budou všichni VŠ s 25 procenty nejlepších z dob před 1989, z nichž bude 40 procent VŠ a zbytek maturanti. A bolševický soušáku pančeláku, vy komouši si myslíte, že škola je od toho, aby z hlavy žáka udělal CD ROM nebo flešku, a nacpala do této normy. A další 🙂 Soušáku pančeláku, já pracuji v režimu kontraktora, to znamená, že jsem expert k pronajmutí, a jsem strojní inženýr, a troufnu si říci, že jsem dost dobrej hned v několika oblastech. A ubezpečuju Vás, že mi coby hlavnímu inženýrovi projektu, a vedoucímu konstrukčních skupin, či vedoucímu projektu prošlo rukama pěkných pár desítek absolventů, a s těmi, co dokončili školu po 1989 nejsou problémy. Problém je s lidmi 50 + kteří všemu rozumějí, ale nic neumí, a přesně jako vy si myslí, že práce inženýra spočívá v tom, že znají deset norem šroubů a 5 norem ocelí. A nesetkal jsem se, že by VŠ absolvent neuměl číst výkresy, i když i tato dovednost je dnes víte naco, předposlední projekt, který jsem s dovolením coby HIP sesmolil, tak na to jsem ani nedělal výkresy, prpostě se to namontovalo podle 3D modelu, který jsem převedl do Navisworks, a předáci montážních skupin to měli na tabletech na stavbě. Tady to máte, je to Sušárna doplněná o patentovaný filtrační systém UTWS, a je to největší zařízení tohoto druhu NA SVĚTĚ. Bobečku, průmka je od toho, aby se na této žáci naučili technicky myslet, šroubečky podle norem najde v tabulkách, a je úplně jedno, jestli použije Imbus ČSN 1143 Din 912 nebo ISO 4572, protože je to jedno a to samé, a dobrej generátor kusovníku to umí zpracovat automaticky TRUHLÍKU a nakonec se použuje stejně to, co je dostupné v nejbližším železářství. A něco z dřívějška???? Googlujte Tapomat 3000, Drillmat S, EJ-10, EJ-11 jsou to CNC brusky, všechny z mé myši. Problém současných inženýrů absolventů strojních fakult není to, co umějí, jako spíše to, že je jich málo, a z nich ještě stále významější část odchází do zahraničí. Což tedy je v rozporu s Vaším tvrzením, že jsou nepoužitelní. Oni tedy mezi námi odcházejí i průmkaři. A co se týče SŠ, tak ti kluci se učí rychle, akorát, že neumějí to, co si měli odnést ze školy. Což je vina vás soušáků pančeláků, nicméně, v praxi se to obvykle doučí, takže na rozdíl od těch borců minulosti, se umí doučit, co se nenaučili na škole. Tady máte tu sušárnu s UTWS https://www.youtube.com/watch?v=GokefEx4iEY

Izizaza
Izizaza
16. 2. 2019 22:47
Reply to  Parabellum

Vy jste ale pitomec.

Petr
Petr
17. 2. 2019 08:16
Reply to  Parabellum

Když si tady čtu ty Vaše příspěvky..vy jste takovej Brouk Pytlík. Všude byl, všechno zná a já jsem nejlepší a všichni ostatní jsou úplný jelita.

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 10:52
Reply to  Petr

Tak nebudte jelita, a fungujte tak, aby ČR byla v první technologické lize. Zatím Vám ujíždí vlak do třetí ligy, a myslíte si, že doženete Německo, které mimochodem začíná být brutálně dotahováno například zeměmi z JV Asie.

Petr
Petr
17. 2. 2019 14:41
Reply to  Parabellum

@ Parabellum to bylo na Tebe…Brouku Pytlíku…

Jitka Polanská
Jitka Polanská
17. 2. 2019 15:02
Reply to  Petr

Prestante prosim provokovat a vratte se k vecne debate, pripadne k jinym aktivitam.

Petr
Petr
17. 2. 2019 22:43
Reply to  Parabellum

@ Parabellum tak se nám představte, abych věděli s kým máme tu čest..

Darth Plagueis
Darth Plagueis
18. 2. 2019 17:33
Reply to  Petr

Aha, takže jsem prosím Parabellum. Jsem prosím pistole ráže 9 milimetrů, která proslula spolehlivostí a dokonalým dílenským zpracováním. A jako osbní zbraň mne nosil Standartenfuehrer Stierliz, což nembyl nikdo jiný, než nejslavnější sovětský rozvědčík všech dob, Maxim Maximovič Isajev, a Julian Semjonov o nás napsal knihu Sedmnáct zastavení jara 🙂

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:34
Reply to  Petr

No, když je dnes těch žáků maturitních oborů 3x tolik, tak jsou vlastně 2x úspěšnější, než byli za bolševika, že.

lea
lea
16. 2. 2019 10:00
Reply to  Petr

Zdravím,Petře.Kvalita žáků na středních školách klesla hlavně proto,že úroveň hlavně druhého stupně zš není dobrá.To je potřeba změnit .S tím přijímací zkoušky s limitem nic nenadělají.Spíše naopak.A nakonec-rozhodovat v 15 letech o děcku,zda-li je vhodné na středoškolské vzdělání s maturitou se mi nezdá jako dobrý nápad.Mnoho studentů se „chytne“ právě na střední.A ti,co ne,prostě propadnou.Základem je kvalitní základní školství,v tom s Vámi souhlasím.A hlavně je potřeba,aby se firmy a krajské úřady zajímaly o problematiku učňáků a ne o přijímací zkoušky na SŠ

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 11:38
Reply to  lea

úroven druhého stupně ZŠ zcela logicky musela klesnout v důsledku toho, že ty nejlepší žáky vyluxovávají víceletá gymnázia, a také spoecializované zálkladky. Co s tím??? Zrušit to???

lea
lea
16. 2. 2019 13:12
Reply to  Parabellum

Máte pravdu,ale cílem by mělo být kvalitní základní školství obecně.Zrušení nejspíš neprojde,protože rodiče chtějí co nejlepší vzdělání.A politikům na tom zas tolik nesejde,jejich děti do běžných škol také nechodí.V zemích,kde se na vzdělání opravdu dbá,jako třeba ve Finsku,rodiče nemají takovou potřebu hledat nějakou alternativu,i jejicch spádová škola je stejně kvalitní a učí v ní kvalitní učitelé.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 15:59
Reply to  lea

Hm, čekal jsem, že někdo sem lípne finskou urban legend:) Víte, ve Finsku není běžné, že na jednom sídlišti, v jednom domě spolu žijí pologramotná uklízečka, a pracovníci akademie věd, jako je tomu v ČR, kde tuhle směsku zavedli bolševici ve snaze vytvořit jednotného socialistického člověka, s následky čehož se potýkáme dodnes. Ve Finskuz, stejně jako všude ve světě, žijí v jedné čvrti lidé s obdobným sociálním statusem, a jejich děti chodí do místních spádových škol. Takže jednu školu má pro sebe lepší střední třída, a jinou obyvatelstvo no go zony. Tím pádem ¨, nejsou potřeba nějaké segregace, které byly v Čr a následné inkluze. A spolehněte se, že spádová škola no go zony někde za polárním kruhem, má diametrálě odlišnou úroveň, než škola s papírově týmž programem, a přitom zcela diametrálně odlišná někde v lepší čtvrti v Helsinkách.

Izizaza
Izizaza
16. 2. 2019 22:51
Reply to  Parabellum

Opět musím říci, ze jste naprosto hloupý člověk. Utazite lidí, kteří jsou třeba chytřejší než vy. Vzdělání není známka inteligence.

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 10:54
Reply to  Izizaza

Známka inteligence je to, co člověk profesně dělá, nebo nedělá. Pochlubte se, co jste profesně dokázalo vy, a můžeme balancovat. Bláýboly o tom, že vzdělání není známka intweligence si vymyslel praslovanský bolševický odpad Vašeho kalibruá, a z 10 nejvyspělejší ekonomiky jste udělali za 40 let rozvojovou zemi, schopnou vyvážet akorát levný holky.

lea
lea
17. 2. 2019 12:33
Reply to  Parabellum

Tak jinak.Do jaké základní školy chodily/í Vaše děti ?A opravdu si myslíte,že na našich základkách učí stejně kvalitní učitelé ,jako ve Finsku? Tam totiž s učitelského povolání udělali takovou prioritu,že se na pedagogické fakulty dostane jen zlomek uchazečů.Je to stejné,jako u nás?

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:01
Reply to  lea

lea Zkuste mi prosím podpovědět, čím je tak úžasné to finské školství 🙂 Finsko má výhodu, že tam nikdy neřádili bolěševici, a jejich nepřizpůsobiví tak jako všude jinde ve světě obývají jednu čtvrť. Navíc, obyvatelstvo je gentrifikováno v rámci urbanistických celků v rámci svých sociálních statusů, takže důsledkem tohoto je, že spádopvé školy mají žáky obdobných kvalit, a singularity se tam projevují v podobě třeba vozíčkářů. Srovnejte to s českou sídlištní školou, tedy myslím poté, co se zavedla zhovadilost v podobě inkluze. A víte, co???? Mne je úplně jedno, co kdo dělá ve Finsku, vy sama tvrdíte, že to tam nestojí za nic, protože kdybyste byla vnitřně přesvědčená, že to tam je pro učitele tak vynikající, taik tam už dávno jste. Proč nbejdete učit do Finska??? ČR i Finsko jsou členy EU, tudíž žádné objektivní bariéry neexistují. A věřte tomu, že většina českého obyvatelstva nestojí o to, aby měla přeplacené učitele, kteří jsou stejně schopní na děcka mečet akorát že si mají zapamatovat, že „JéééévééééPleva napsal Jaksepečechleba“. Mimochodem, to Vaše báječné finské školství se v žebříčku propadlo tuším o 4 místa, před toto se dostalo Japonsko, Jižní Korea, Taiwan a tuším Singapur.

lea
lea
17. 2. 2019 21:39
Reply to  Parabellum

Neodpověděl jste mi.

Parabellum
Parabellum
19. 2. 2019 16:30
Reply to  lea

Odpovím: Vývojář u Nokie má výrazně vyšší mzdu, než finský učitel, a to se odpoutejme od faktu, že ve Finsku je vyšší vyučovací povinnost než v ČR. Je to to, co jste chtěla slyšet????

Jarek
Jarek
17. 2. 2019 17:54
Reply to  Petr

Ale oni tu VŠ bohužel úspěšně dokoncí. Soukromou udělá naprosto kdokoliv a na ty druhořadé státní také nejsou kladeny příliš vysoké nároky.

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:02
Reply to  Jarek

Technická: Nevím, co označujete druhořadými státními školami, v ČR jsou státní pouze dvě státní VŠ – Universita obrany v Brně, a Policejní Akademie v Praze.

Honya
Honya
14. 2. 2019 16:47

Hm, můj osobní názor: Dnes 70% učňů, maturantů chce projít a nemají potřebu se něco učit. Byl jsem 6 semestrů na VUT a bylo vidět že titul je víc než znalost. A sehnat dneska tesaře je nadlický výkon.

Špaček Miroslav
Špaček Miroslav
14. 2. 2019 18:59
Reply to  Honya

Řemeslo by nebylo špatné pokud by nad ním nebdělo spousta kontrolních /státních/odborů.A v průměru tam bude vždy více práce než peněz.Živit se jako živnostník není v cz snadné.Takže raděj Plzeň.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 11:41
Reply to  Honya

Pravda je taková, že stavební a strojní fakutla VUT se co do průměrné úrovně absolventů drasticky zhoršila. Je to tím, že VUT nyníchrlí mnohem více absolventů, než před 25 a více lety. U ČVUT nebo technických oborů západočeské univerzity je tomu naopak. U TU Liberec se ten počet absolventů technických oborů v zásadě shodný, jako před 25 lety.

Jarek
Jarek
17. 2. 2019 17:58
Reply to  Parabellum

Pozn. redakce: Komentář byl urážlivý a byl smazán.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
17. 2. 2019 18:08
Reply to  Jarek

Prosím neurážejte jiné diskutující, ať už říkají cokoli. Přečetl jste si pravidla diskuze a hodláte je respektovat?

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:05
Reply to  Jarek

Zkuste prosím vyvrátit to, co jsem napsal argumentačně, nikoli tak, že namne najedete ad hominem. Takto jste zcela zřejmě dal najevo, že Vás popohání třídní nenávist typická pro bolševiky, nácky a fašouny, a největší zlost máte jednoduše proto, protože jste v argumentační nouzi.

Zdenek
Zdenek
14. 2. 2019 18:51

Tak nevim kde dotycny vzal tyto informace.mozna pise o podprumernych remeslnicich.uvedu tady priklady prijmu remeslniku kteri sve remeslo umi,delaji s laskou a jsou spickovi,platy uvadim na morave.autoklempir-jako zamestnanec v restauratorske dilne 500kc/hod.lestic-brusic400kc/hod.calounik 300kc./hod.zednik ktery umi delat i stuky a vyzdobu 300kc./hod.kovotlacitel 500kc/hod.ten kdo neco skutecne umi ma navic cekaci doby i rok a vice.

Radek
Radek
14. 2. 2019 20:00
Reply to  Zdenek

Pracuji, jako autolakýrník, je mi padesát – dělám to třicet let. Mám maturitu, tzv. průmku a druhou tzv. ekonomku… Právě jsem v ve druhém semestru vysoké školy, protože chci. Musím také trochu přemýšlet – to, co dělám nepůjde do důchodu a musí mne a mě podobné někdo nahradit. Takže – přátelé, vydělávám si cca. 20 000,- za všechny ty sračky, které dýchám – je nějakých sto čistého per hour, to je řemeslník u firmy. Tak proč se někdo diví, že mlaďasové zdrhají z učňáků. A mé řemeslo fakt umím, ale je to k ničemu………

Zdeněk
Zdeněk
14. 2. 2019 22:09
Reply to  Radek

Moc nechapu“ asi mi chybí maturita,ekonomka a pár semestrů na vys. škole ale jsem zivnostnik 40let a domů nosím zhruba 180 t asi to bude chtit zapojit zdravý selský rozum

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 00:43
Reply to  Zdeněk

Eur nebo USD????

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 00:47
Reply to  Zdeněk

No, nic moc absolvent Ekonomky, bývalý řadový referent PZO, a to, co popisujete, má zhruba za minutu. A jako vedlejšák musí premiérovat, aby se uživil, že. Vyučená prodavačka má tak kolik na hodinu??? Litr v Eurech???? Porovnejte s VŠ prodavačem jménem pan WallMart. Ten má na vteřinu víc, než vy za produktivní živoot, truhlíku. Když už tady rozebíráte OSVČ.

Petr
Petr
17. 2. 2019 13:37
Reply to  Parabellum

@Parabellum vy akorát míchate jabka z hruškama..

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:07
Reply to  Petr

Jaká jablka s hruškama?? Pán psal, že je vyučený a podniká, tak jsem porovnal s VŠ, který podniká. Nic víc, nic méně. Jablka s hruškama naopak míchá ten pán, na kterého jsem reagoval. Nebo obecně ti zdejší pučmidráti, kteří balancují na jedné straně tržbami, a na druhé čistou mzdou.

Martin
Martin
15. 2. 2019 07:57
Reply to  Zdenek

Ano souhlasím,jsem řemeslník a nestalo se mi ze bych seděl doma na zadku bez práce,spíše naopak,prace je strasne moc a velmi dobre placená.Jsem zedník a s vydelkem se dostanu uplne v klidu k 60000kc.To určitě sekretarka v kanclu nemá.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 00:50
Reply to  Martin

Tržby nejsou výdělek, výdělek je to co máte na danovém přiznání. Rozdíl je to, o co jste okradl stát. Sekretářka přes agenturu (Třeba Exotic-angels.com, pokud k něčemu vypadá, si to, co popisujete vydělá za týden, ani se moc nepředře, a má k tomu hromadu benefitů.

Patrick Zandl
Patrick Zandl
15. 2. 2019 09:38
Reply to  Zdenek

Je tam napsané, odkud jsem data vzal, jsou to data CTU. Ano, špičkový řemeslník má skoro takový plat, jako průměrný vysokoškolák, ve výjimečných případech i vyšší. Přesně, jak píšme oba 🙂

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:27
Reply to  Patrick Zandl

Zkusme oddělit kategorie zaměstnaců a OSVČ. ČSU totiž o mzdách vyučenců a VŠ, hovoří ve zcela jiných číslech. A pokud budou oba OSVČ, pak ten nepoměr bude ještě vyšší ve prospěch těch VŠ. A podotýkám, že ti VŠ na rozdíl od těch vyučenců nebudou mít většinu příjmů načerno, protože obvykle pracují pro korporátní sektor, a jsou plátci DPH.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 12:25
Reply to  Patrick Zandl

Ještě pane Zandle jedna důležitá věc……spousta liudí s výučním listem, co mají nadprůměrné výdělky tyto mají v důsledku odpracování brutálního počtu přesčasových hodin, takže ve skutečnosti může jít o lidi s podprůměrnou mzdou a 250-300 hodinami přesčasů. Modelově, třeba řidiči autobusů. U VŠ s výjimkou lékařů toto není vůbec obvyklé. A také je potřeba srovnat nemzdové benefity a další příjmy v podobě diet, cestáků, služebních aut, atd – opět je to ve prospěch VŠ.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 00:42
Reply to  Zdenek

Zkuste si zapsat za Uši, že OSVČ není zaměstnanec. A nejlevnějšího právníka seženete tak za 1500/hodinu, projektanta za 800/hod, statika od 45 Eur/hodinu nahoru, a všechno co jsem uvedl, je bez DPH. ICT inženýr také pod 1000/hos nebude.

Petr
Petr
17. 2. 2019 13:39
Reply to  Parabellum

@ Parabellum většina právníků je buď v nějaké kanceláři nebo mají svoji..nicméně všichni dělají na živnostenský list..vůbec nevíte která bije..

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:10
Reply to  Petr

Ano, stejně tak, jao ti řemeslníci. A ti, kteří jsou zaměstnaci, tak jsou rádi, když se dostanou na 150/hodinu, což je podprůměrná mzda. A pravda, někteří mají více, ovšem tam je podmínka, ře si s tím výučním listem vytřou zádel, protože třeba automobilky jim dají víc, a nebudou po nich žádnej výučák požadovat 🙂 Pan Zandl se bohužel dopustil chyby, že za řemeslníka považuje jakéhokoli vyučence.

Dominik
Dominik
14. 2. 2019 18:57

Problém doby je, že po revoluci se udělala z manuální práce podřadná činnost a z učňáků fuj školy pro „zaostalé“ a že platy se odvíjí dle vzdělání, takže v praxi ve firmě dostanou přidáno všichni kdo mají maturitu, i když jsou třeba levý jak šavle A člověk s učňákem ostrouhá, i když je třeba lepší. A minimální počet bodů pro přijetí je směšně nízký a školy nemají snahu vyhazovat studenty, kteří nato nemají, jelikož mají za studenty prachy.
A co je nejhorší člověk s učňákem je pro praxi kolikrát lépe použitelný jak maturant (to vím z vlastní zkušenosti).

Honza
Honza
15. 2. 2019 13:07
Reply to  Dominik

Naprosto souhlasím, že se udělala z řemesel monterková záležitost, takhle se nechtějí mladí živit, každý chce být slušně placený, nenadřít se a v životě to vidíte na každém kroku, že je nad někým nadřízený ( trochu hloupoučký ale má školu)a má o polovinu vyšší výplatu. A tak i rodiče se snaží svoje děti posílat na školu, aspoň nějakou sociální, co na tom záleží, že v oboru nebude práce, hlavně, že mají titul a časem se nějaký flek najde a bude vydělávat větší peníze než ten trouba co šel na učňák a je pro společnost prospěšnější. Další věc je ta, že dnes učni těžko shání praxi a bez praxe je nechtějí. A než budou moct dělat živnostníka, tak je musí někdo něco naučit, a to bohužel na učilištích taky chybí. Je třeba aby si společnost začala vážit skutečně pracujících lidí a nevzhlíželi k nim jako k něčemu horšímu, vždyť by si měli vážit i toho, že někdo odváží odpadky a podobně a můžou být rádi, že to třeba nemusí dělat oni.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 00:56
Reply to  Honza

Prospěšnost pro společnost se měří právě výší platu, protože z vyššího platu jsou vyšší odvody. Zlodějskomelouchářský OSVČ pučmuidrát s učnákem, má obvykle odvody a daně menší, než hajzlbába s minimální mzdou, a tudíž prospěšnost tohoto pro společnost je vůči této zlomková.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 02:30
Reply to  Honza

Tak si ty učně važte, a zaměstnejte je, a nepeskujte ostatní. Jmenují Vás tímto panem Společnost, takže je to čistě a osobně pouze jen a jen na Vás.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 00:54
Reply to  Dominik

Platy se neodvíjejí podle vzdělání, platy určuje trh. A pravda je taková, že vás absolventů bolševickejch učnáků 50+ jsou plný pracáky, a pokud vás někdo vyhodí, jste dále nezaměstnatelní z hromady důvodů. A ono také záleží pro jakou praxi, neznám jediného programátora nebo konstruktéra s učnákem, stejně jaklo žádnou zdravotní sestru. Vaše tvrzení, že zdravotní sestra, programátor nebo konstruktér nejsou lidé, je přesně ukázka té Vaší praslovanské domýšlivosti, a důvodem, proč jste jako ČR spolu se slovenskem největší montovna a špindírovna na světě.

martin vaněk
martin vaněk
14. 2. 2019 19:14

Opět manipulativní článek, říznutý demagogií a polopravdou. Řemeslníci jako obkladač, elektrikář, topenář, instalatér a truhlář si vydělají průměrně 200-300/hod., živnostníci dvakrát tolik. Firmy se dnes předhánějí v benefitech pro své zaměstnance, a to se netýkájen jen řemeslníků; napsat, že firmy nenabízejí dlouhodobou spolupráci a jistotu, je čirý nesmysl. Ostatně poptávka po absolventech třeba FF a jejich finančního ohodnocení oproti řemeslníkům hovoří za vše – ona neviditelná ruka trhu zcela jesně nastavila priority, které by rádi někteří změnili ve svůj prospěch. Jinak lze souhlasit s tezí o restartu českého školství, ale trochu jinak: až se VŠ opět stanou elitními vrcholy vzdělanosti, a nikoli jen pobírači peněz na hlavu, nastane i v tomto segmentu zasloužená platová spravedlnost. Bohužel je celé školství odrazem tristního stavu polistopadové politiky „vysokoškoláka do každé rodiny“ po vzoru dohnat a předehnat… Tak jsme se dohnali do slepé uličky, kdy zdravotní sestra musí mít min. Bc. na svou práci, aby mohla částečně suplovat práci lékaře…

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 00:58
Reply to  martin vaněk

Za prvé, dost kecáte, to, že Vás stojí nějakej ferda padavka 300/hodinu neznamená, že si to tento vydělá. Zkuste si najmout právníka nebo nechat udělat zubní implantát, abyste mělcsrovnání s VŠ, vážený. A to se bavíme o běžné advokacii, ne třeba insovenčním správci.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 02:25
Reply to  martin vaněk

Sestřenka má tu FF a dělá na japonský ambasádě, má mzdu asi vwe výši toho, co uvádíte jako horní hranici tržeb toho OSVČ, manuál a k tomu jíá zaměstnavatel platí 100 metrovej byt na Praze 7, k tomu si přivydělává jako překladatelka, takže zřejmě bude někde úplně jinde, než ten OSVČ, kterej na danovým přiznání má tu svojí oblíbenou čtvrtinu průměrný mzdy, a DPFO do 10 000 ročně. Mizerie ocenování VŠ začala za bolševika tím, že tito Prof Wichterleho platili asi polovinou toho, co nekvalifikovanou lopatu v OKD, a po 1989 sice nastal posun, ale nic moc. Před 1989 byli VŠ opravdu žebráci. Také je pravda, že uplatnitelní VŠ odsud houfně prchají, a to nejen do západní Evropy. nebo USAm, ale také třeba Číny, Brazílie, nebo Mexika.

5.0 V8
5.0 V8
14. 2. 2019 21:50

To je pěknej blábol, schopný řemeslník-živnostník udělá bez problémů 100 000,- čistého. Mám známého zedníka, který má práci na rok dopředu a říkal, že 100k měsíčně je minimum co vydělá. A já? Já jsem v 15 z učňáku odešel a i se ZŠ mám jako řidič kamionu přes 50.000,- měsíčně, respektive teď už nejezdím, protože do svých 40ti let jsem si vyjezdil dost peněz na luxusně zařízený vlastní barák s velkou zahradou a protože už jsem neměl dál za co utrácet, pořídil jsem dva 21 paletové náklaďáky, vzal jsem dva kluky na ŽL co s tím jezdí a já se kopu doma do zadku, respektive užívám si svých koníčků, protože papírování mi zabere pár hodin měsíčně a jinak mám volno. V podstatě jsem 41 letý velmi dobře zajištěny důchodce 😀 a nepotřeboval jsem k tomu dokonce ani žádnou školu.

Lennon
Lennon
14. 2. 2019 22:08
Reply to  5.0 V8

no, tady někdo poněkud fantazíruje.:):):)

Tomáš
Tomáš
14. 2. 2019 22:43
Reply to  Lennon

Je pravda že dobrý řemeslník má 500kč/h klidně i víc…Dnes není problém dosáhnout na plat vrcholového manažera ,ale řemeslník se musí chovat jako dobrý manažer.Důležité je i profesionální vybavení,a ještě velká orientace v samotném oboru.
To jsou mé osobní zkušenosti.
Sám provádím řemeslo.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:05
Reply to  Tomáš

500 kč/hodinu ovšem není jeho mzda,ale tržba, jako OSVČ – max. Tržba předsedy představenstva ČEZ je asi 10,5 mil na hodinu + DPH.

Patrick Zandl
Patrick Zandl
15. 2. 2019 09:39
Reply to  5.0 V8

Na tomhle příběhu je zajímavé to, kde jste sehnal dva kluky na ŽL, kteří jsou dost hloupí na to, aby udělali to samé, co vy a přitom dost chytří, aby udrželi náklaďák mezi svodidlama 🙂

lea
lea
15. 2. 2019 12:56
Reply to  Patrick Zandl

Také jsem se chtěla pána zeptat,co v tom kamionu vlastně vozil.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:02
Reply to  5.0 V8

To je zajímavé, všichni řemeslníci vydělávají bambiliony, a danová přiznání mají na příjem, který je nižší než minimální mzda:) A jako řidič kamionu máte 50 000 měsíčně s německejma dietama, a abyste to měl, tak si vozíte jídlo s sebou, a jste tejden nemytej jako prase. Zkuste se pane podnikatelkiu srovnat s normálními podnikateli s VŠ, docela obyčejnými nic moc ekonomy, třeba panem Babišem,. nebo Kelnerem. Apropos, nenapsal jste, jakýmže to létáte tryskáčem, a jak dlkouhgá je Vaše jachta, zaokrouhleno na desítky metrů.

Pavel
Pavel
14. 2. 2019 22:59

dříve platilo, že jakékoliv řemeslo či profese se dědilo po generace.Samozřejmě se i stalo, že syn sedláka či řemeslníka šel studovat, ale byli to pochopitelně značně nadaní jedinci. Potom byl tento přirozený jev násilně zpřetrhán, protože pochopitelně nemohl syn intelektuála studovat a naopak potomci různých dělnických kádrů dostali stranický úkol studovat, což mělo pochopitelně za následek snížení kvality, protože sice „strana“ poručila studovat, ale hlava na to neměla. Tento drend platí dodnes a tudíž všichni mají možnost studovat. Až zase pochopíme, že všechno není pro všechny, tak je předpoklad, že se zase objeví řada zručných řemeslníků, protože jak praví pořekadlo, tak je někdo šikovný na hlavu a jiný na ruce.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:08
Reply to  Pavel

Přesně jste popsal důvod, PROČ nařemeslo nikdo nechce, respektive, proč nemá řemeslo v prostředí českého pučmidrátingu žádnou perpektivu. Vyučenec totiž…pokud není členem řemeslnické rodiny,m nemá šanci k tomu se profesně zdokonalit, protože jej prakticky nikdo regulérně nezaměstná, a aby začal podnikat, jako OSVČ je čirá utopie. Proto většina vyučenců končí mimo obor v montovnách.

Zdena
Zdena
14. 2. 2019 23:06

Co se tady opomíjí je rodinné zázemí těch mladých , z mojí životní zkušenosti strašně moc záleží na tom , z jaké je mladý člověk rodiny , kdo mu dobře nebo špatně poradí , kdo mu co zařídí a jakou má finanční podporu rodičů . Měla jsem spolužáka – jeho táta byl obchodní atašé a měli obrovský zděděný rodinný majetek , otec jezdil po západních zemích , měli konta ve Švýcarsku , několik nemovitostí doma i v cizině , několik západních aut – a to bylo za sociku , syn byl jedináček , rodiče mu nacpali miliony , postavili přepychovou vilu a táta mu zařídil krásný flek – pak je úplně jedno , jakou máte nebo nemáte školu ….Jiný můj kamarád byl z chudé rodiny se čtyřmi sourozenci , rodiče se základním vzděláním , neměl mu kdo poradit ani co dát – to se pak startuje do života úplně jinak …

Marcel
Marcel
15. 2. 2019 02:30

Vyucil Jsem se truhlarem a Z Czech Jsem odesel pred 20 lety . Spousta firem tehdy zacala prijimat Ukrajince “ za min penez “ i na jina remesla. To co se stalo po 20 letech , ze nikdo nechce makat rukama se ani nedivim. Mozna Ted si toho budou ‚ve firmach vazit po tolika letech !!! Ja se Jen smeju tomu vsemu a tem lidem co maji remeslo drzim palce. Ted si muzou oni rozkazovat 😃.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 10:57
Reply to  Marcel

Opravdu, když je ČR na pokraji krize, kdy globální konkurence nízkokvalifikovaných se brutálně zvyšuje??

Petr
Petr
15. 2. 2019 06:40

polistopadovi udajni experti nebo spise tydytove vymysleli velke mnostvi skol ,ze kterych ,ale vychazeji nepouzitelni lide.Na co nam ti nepouzitelni jsou???Jen doji statni kasu.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:12
Reply to  Petr

Opravdu???? Třeba Fakulta informatiky je taková nepoužitelná škola, že???? Také vznikla po listopadu. A s dovolením, první osoba v plurálu je nepatřičná, protože vy těžko někoho zaměstnáváte. Jo, to vy bolševici jste si mykali, s tím, že jste mluvili za celou společnost. Zatím toho manuální špindírové s učnákem a se živnostnákem nic moc neodvádějí, jejich průměrné odvody a daně z příjmu jsou pod odvodyz minimální mzdy. Pak kdo je tu školdlivý.

Izizaza
Izizaza
16. 2. 2019 23:05
Reply to  Parabellum

Poznamka redakce: Prispevek byl smazan, obsahoval nadavky.

Robert
Robert
15. 2. 2019 07:21

Zdravim. Jsem strojni omitkar a neni problem si vydelat 50 000 mesicne. Prez sezonu v plnem nasazeni klidne dvojnasobek. Podotykam ale ze nesmite byt lempl a musite poctive pracovat protoze jste placeny od metru. Ne na hodinu. Dnes je zlata doba remeslniku, a kdo vydelava 20 000 ted dela neco spatne nebo by mel zmenit zamestnani propadne zacit na zivnost.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:13
Reply to  Robert

Jansě, vy manuální OSVČ špindírové tady házíte 100 tisícema měsíčně, a danové přiznání je na 100 000, ale ročně 🙂 etcetera. Tohle má zubař, kterej dělá implantáty za dopoledne, když se zadaří.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 22:47
Reply to  Robert

Poznamka redakce: Autor prispevku i po upozorneni nedodrzel pravidla diskuze, a proto byl prispevwk smazan.

Fauna
Fauna
15. 2. 2019 09:01

Myslím, že velkým nesmyslem bylo zavedení maturit u učilišť – nikdo mi nebude tvrdit, že za stejnou dobu (jako na středních školách nebo např. na gymnáziu) stihl někdo (kdo neměl na to, dostat se např. na to gymnázium), tak dokázal dobře zvládnout vyučení se řemeslu a k tomu ještě znalosti studentů gymnázií! Tím došlo k totální nespravedlivé degradaci maturit (u těch, kdo si ji na střední škole poctivě vydřeli). Viděla jsem to v praxi jako vedoucí oddělení státního úřadu. Přijímali se tzv. absolventi učilišť s maturitou na absolventské praxe – úroveň bídná – neuměli ani abecedu. Věřím, že kdyby se jim někdo věnoval pořádně v jejich oboru, mohli v něm být dobří. Takhle se cpou na místa středoškoláků a úroveň je znatelně jinde. Dobrých řemeslníků si vážím moc, ale moc příležitostí k tomu nemám, protože je jich díky překrouceným systémům školství pořád méně a méně – taky zkuste si sehnat dobrého řemeslníka, pokud na jeho volný termín nemáte čas čekat rok a nechcete mít na stěně nějakou splácaninu…

Eva
Eva
15. 2. 2019 09:32
Reply to  Fauna

Udělala jsem stejnou zkušenost s řemeslníky, protože jsme letos více investovali do oprav. mMěla jsem možnost pozorovat,jak se chlapi staví k práci. Můžu říct, že jsem mohla jenom chválit, protože práci odvedli výbornou a já jsem nelitovala investic. Je poznat, kdo se umí k řemeslu postavit. Díky za ně. Proto já říkám, ani ne tak školy, ale život ukáže, jací jsme lidé a jak se svým já umíme zacházet.

Radek
Radek
15. 2. 2019 09:52
Reply to  Fauna

Ono je to i v přístupu těch mladejch…. Byl jsem jednou večer na pivě a seděl tam čerstvě vyučený mladík ( klimatizace ) a skuhral, že nemá práci a že by potřeboval nějakou brigádičku na přilepšenou. Nabídl jsem mu 100kč na hodinu čistého, když mi přijde pomoct na stavbu. Denně by namíchal tak 5-6 kýblů spec. materiálu a pak vše umyl a uklidil. Takže celková práce za těch 10 hodin by 3 hodinky nepřesáhla a zbytek by jen kýval nožičkama a seděl na zadku. Jen prohlásil : „to bych si ale ušpinil ruce ne ? To nechci….“
Osobní zkušenost ! Jen jsem zíral.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:15
Reply to  Fauna

Klasickej učební obor s maturitou je mechanik měření a regulace, nebo obráběč na CNC strojích. Pravda, za vás bolševiků těch CNC strojů moc nebylo, a ti, co byli vyučení na klasice, to zvládali hůře, než nevyučení 🙂

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 17:31
Reply to  Fauna

Ano, „vydřené gymnázium“ se se dvěma volitelnými předměnty – dějepis, společenskjé vědy 🙂 To tedy musela býd dřina k pohledání 🙂 Máte tam ještě něco podobně bžundózního????

Martin
Martin
15. 2. 2019 10:01

Já opravdu netuším, kde autor čerpal informace. Doba, kdy typického řemeslníka představoval, mizerně placený, lehce přiopilý špinavec, povykujici po náhodně procházejících ženách, je dávno pryč. Já mezi nimi dnes vidím sebevědomě kluky kteří nekňourají a berou životy do svych rukou. Dokáží si osvojit potřebné dovednosti a také se nebojí říci si o slušné peníze za svou práci. Samozřejmě, občas se neobejdou bez služeb vzdělaného odborníka a musí za ně zaplatit. Ale stejně tak se vzdělaný odborník občas neobejde bez služeb řemeslníka. Ujištuji vás, že většina z nich je z hlediska příjmů v takové situaci, že se mohou jen pobaveně usmívat nad příjmy svých tzv. snaživějších spolužáků, kteří dnes pracuji pro stát, nebo sedí v kancelářích komerčních firem. A jistota celoživotního zaměstnání? Prosím vás, tu má dnes kdo? Učitel, soudce? I oni přece mohou přijít o místo, když udělají nějakou chybu. Člověk, který v zaměstnání preferuje jistotu se obvykle musí smířit ještě s jednou jistotou. Jistotou neatraktivni mzdy.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:18
Reply to  Martin

Danové přiznání těch co popisujete ovšem hovoří o něčem jiném. To jej kao kdybych do příjmu toho úředníka započítal i úplatky.

astv
astv
15. 2. 2019 10:04

Nezkreslujte dávná přísloví. Celé znělo:
„Řemeslo má zlaté dno, ale posraný víko“.
Na tom není nic neslušného.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
15. 2. 2019 10:54

Dekujeme vsem, kdo venovali svuj cas a napsali k clanku komentar. Tema remesel v dnesni dobe je velmi aktualni a chceme se mu venovat i nadale. Zajimaji me pribehy spokojenych a dobre vydelavajicich remeslniku. Nektere z komentujicich oslovim ve zprave, nebo se mi prosim ozvete sami. Kontakt najdete dole na strankach. Mohu zajistit i anonymitu. Dekuju, Jitka Polanska

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:21

Paní Polanská, veškerá řemeslná činnost v ČR, pokud je co se týče výše výdělků je v ČR založena na skutečnosti – „Paní bez dokladu to budete mít levnější“ – zkuste srovnat co se fakturuje za hodinu práce řemeslníka, a pak to zkuste s jakýmkoli VŠ – projektantem, právníkem, zubařem, programátorem, ICT specialistou. Věděla jste, že řada ajtáků už má své osobní agenty???

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 17:42

Paní Polanská, průměrná DPFO odváděná OSVČ je v ČR 1400 Kč/rok!!!!!!!!!
Obdobně je tomu s dovody na SP a ZP. Z toho jaksi vyplývá, že průměrný OSVČ je chtěl jsem napsat parazit, ale správně je PARAZIT, a přesně takto měl argumentovat ministr Mládek, když toto prohlásil jako první. Když budete porovnávat nikoli to, co zaměstnanec dostane na ruku, ale jeho superhrubou mzdu včetně cestáků, s tím co tvrdí OSVČ manuální pučmidráti že vydělávají, tak to hnedle bude někde jinde. Když se tedy odpoutáme od toho, že oni toho 2/3 dělají načerno, a v tomto pořípadě nemá smysl jim platit za práci, protože pak jde žz jejich strany o přátelskou výpomoc, nikoli o dodanou práci. Což je také jim potřeba vysvětlit při placení.
Moje známá to dotáhla do té dokonalosti, že když si pučmidrát řekl o peníze, tak jej poslala do zádele, a když začal vyhrožovat, rozthla si noční košili, vyběhla s křikem na chodbu, sousedi zavolali policajty, pučmidrát skončil na CPZce, státní zástupce sesmolil trestní oznámení pro znásilnění, soudce jej poslal do vazby, a bylo jaksi vymydlíno 🙂

tom
tom
23. 2. 2019 12:40

Co je to ve zprave? Je tu i moznost chatu?

Jitka Polanská
Jitka Polanská
23. 2. 2019 12:44
Reply to  tom

Ne, ale jako správce debaty vidím emaily účastníků. Nebo mi můžete napsat na kontakt dole na těchto stránkách.

tom
tom
23. 2. 2019 12:53

Porusujete tim zakon o ochrane osobnich udaju. Nesmite vyuzivat udaje pro osobni potreby, pouze pro ucely spojene s provozem webu. 🙁

Jitka Polanská
Jitka Polanská
23. 2. 2019 13:00
Reply to  tom

Nevnímala jsem to jako osobní potřebu, ale jako potřebu spojenou s provozem. Nicméně díky za upozornění, prověřím to.

Simona
Simona
15. 2. 2019 17:27

V něčem je mnoho pravdy, ale stále vidím největší problém ve školství obecně. Většina škol není nijak úzce specializována. Myslím si, že by více, ať už se jedná o učiliště, střední školu, či gymnázium měli mít nějaký všeobecný přehled, ale poté by se měla zohledňovat realita na trhu práce a současné potřeby. Příliš se lpí na matematice jako takové, obecné, nikoli na aplikační matematice pro konkrétní obor. Za další je taktéž problém ve stylu učení matematiky, učí se pouze vzorce, ale téměř nulové propojení s praxí a tím pádem nulová motivace studentů se matematiku vůbec učit a porozumět jí. Obory by měly být více propojeny s praxí. Např. a středních ekonomických školách a obchodních akademiích se stále učí učetnictví pouze pomocí tzv. „téček“, ale neučí se aplikace žádného programu. Kdo v dnešní době bude dělat účetnictví ručně? Stejný problém je i na průmyslových školách. Např. na elektrotechnických často chybí rozlišení zaměření na silnoproud a slaboproud, což na středních školách by již mělo být. Práce v terénu je praktický nulová. Použití jakýchkoli programů také (dnes jsou žádané Catie, Cady apod.), v účetnictví je to např. SAP, který je vyžadován, ale školy na to neberou zřetel.

Škola dle mého názoru by měla připravovat studenty do života, měla by je naučit to, co chtějí v životě dělat a ne jim být přítěží. Dnes hodně lidí považují vysokou školu za zbytečnou, protože nevidí perspektivu. Plat je často stejný, jako má středoškolák, a navíc se musí učit něco, co v životě nevyužije (přílišný důraz na matematiku). Často se právě na matematice vyhazuje a přitom praktické dovednosti student má vynikající. Druhým předmětem, který se dnes až moc přeceňuje, je podle mého názoru angličtina. Kdo prostě neumí matematiku a angličtinu, nemá vlastně šanci pomalu studovat. Přitom by z něho mohl být špičkový učitel, právník, doktor, elektromechanik, ale kvůli tomu, že ji nezvládne, tak svého cílu nedosáhne.

Mám-li to shrnout. Školství by se mělo restrukturalizovat dle požadavků současné situace na trhu práce a měly by se odstranit archaické metody výuky. Více by se mělo zaměřit na praxi, méně na teorii a hlavně by měla být zajištěna návaznost předmětů. Mělo by se brát větší zřetel na podstatu samotné školy a nebazírovat tolik na teoretické matematice a rozhodně ji nebrat jako síto. Tímto způsobem tu totiž vznikne velké množství výborných teoretických matematiků a angličtinářů, kteří ale nebudou mít vlohy pro své povolání, protože kromě těchto dvou disciplín nebudou umět nic speciálního a studenti, kteří by se mohli stát budoucími specialisty ve svém oboru, nebudou, protože nedosáhnou na vzdělání, kteří pro svou profesi budou potřebovat.

lea
lea
15. 2. 2019 17:59
Reply to  Simona

Máte hodně pravdy.Co si myslíte o Hejného matematice?

Petr
Petr
15. 2. 2019 19:30
Reply to  lea

A je to tady……jsem sám zvědav, co Vám paní odpoví.Nicméně bude akceptovatelné, aby Vám paní vůbec odpověděla, že „Hejného matematika“ není automatickým všelékem na potíže žáků při výuce matematiky?Odpusťte ironii, ale Váš záměr z Vašeho dotazu kouká jako sláma z bot…..

lea
lea
15. 2. 2019 20:05
Reply to  Petr

Sama nevím.Můj vnuk se učí touto metodou.A protože s ním často dělám úkoly, ( je ve čtvrté třídě),musela jsem se s touto metodou nějak poprat.Myslím,že většinu už jsem pobrala,zbytek mi někdy musí vysvětlit vnuk.Mně se metoda zdá dost „zdlouhavá“,ale účinná.Jistě jste pochopil,že jsem starší generace.Ptám se z opravdového zájmu.Sama nevím.Vnuka to baví,i když podle mě, žádný matematický expert není.A co mi kouká z bot,to opravdu netuším.A příspěvek paní Simony se mi zdá rozumný,tak se jí ptám na názor.Ještě máte nějaký problém?

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:22
Reply to  Simona

Proboha, proč by se měli učit aplikaci nějakého programu, když životnost těchto je asi taková, jako je doba toho středoškolského studia???

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:48
Reply to  Simona

Vážená paní, pokud voláte třeba po tom aby absolventi střední školy zvládali Catii, taqk Vás ubezpečuji, že jedna licence stojí asi 10 000 Kč/měsíc, takže si spočítejte, jestli je finančně reálné, aby na SŠ se každej trouba učil Catii, když ve finále těch hlavních CAD storjařských programů je pět, a každý zaměstnavatel má něco jiného. A to neberu ty specializované, jako PDMS, Cadmatic, Advance steel, Tekla structures, atd. Jedna licente Tekly je také 500 000 + desítky tisíc ročně maintenance. Tohle je přesně to, co by si měl zaměstnavatel zajistit školením. Je zajímavé, že vy víte, co mají ostaqní umět, a přitom jste neužitečný rozpočtový spotřebič.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 01:54
Reply to  Simona

Hm, rozdělení na silnorpud a slaboproud 🙂 A co když vystuduje slaboproud, a v jeho okolí budou pracovní nabídky pouze na silnoproud??? Pak nejspíše skončí jako zbytečný úředník veřejné správy, jako vy. A kdo nezvládne tak jednoduchý jazyk, jako je angličtina na komunikativní úrovni, tak těžko ne, že nemůže být dobrý učitel nebo právník, ale těžko může zastávat vůbec něco kromě výrobní linky, lopaty nebo volantu, protože téměř veškerá kvalitní odborná literatura je v angličtině, a co se týče těchnických oborů, tak je psána jazykem matematiky.

Petr
Petr
17. 2. 2019 13:52
Reply to  Parabellum

@ Parabellum je vidět, že elektrika obecně ti vůbec nic neříká, tak tady netrus moudra,že když má někdo slaví nebo silnoproud, tak je v opačném případě nezamestnatelny. Jsi opět mimo mísu.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
17. 2. 2019 14:33
Reply to  Petr

Prosim netykejte a dodrzujte vsechna pravidla teto diskusni zony.

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:15
Reply to  Petr

Já netvrdím, že je nezaměstnatelný, ale pokud bude zaměstnavatel potřebovat slaboproudaře, a na inzerát se mu příhlásí dva silnoproudaři a dva slaboproudaři, tak ty dva silnoproudaře ani nepozvou k pohovoru, protože v první instanci o tomto rozhoduje humanoidní resoursérka, či jak se tomu nadává, a tím to bude dané, a vůbec nikdo nebude zkoumat, co kdo umí. Takže ano, bude zaměstnatelný, ale třeba o 30 kilometrů dále, kde pro něj bude volné místo. ˇUžasná vyhlídka, trávit cestou do práce o hodinu víc, a platit si dojíždění ze své zdaněné a zodvodované mzdy 🙂

Marek
Marek
15. 2. 2019 21:17

Hezký článek.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
16. 2. 2019 08:09

Prosim vsechny, aby dodrzovali pravidla diskuze a chovali se k ostatnim komentujicim slusne.

Milan
Milan
16. 2. 2019 09:30

Když se zamyslím nad současnou situací,tak je smutné kam to dospělo.Vzdělání je určitě dobrá věc.Jenže je tam to jenže.Ze škol vychází spousta absolventů kteří mají doklad o vzdělání,ale nic neumí.Jsou na začátku a sbírají teprve zkušenosti,ale už rozhodují o jiných formou teorie že tak by to dle tabulek mělo být a za nemalé platy.Potom je tu dělnická třída s nějakým vzdělám v různých oborech nebo bez vzdělání,ale všichni s přímou odpovědností za svoji odvedenou práci a mizerný plat.A tady je ten problém poměru platu za odvedenou práci a za doklad o vzdělání.A vzdělanost jak je dokázáno jde poslední roky směrem dolu.Děti učí děti.Ze školních lavic přejdou za katedru a vyučují.Bez praxe a bez zkušeností,ale s nataženou rukou po vyšší mzdě!A to samé je kohokoli kdo absolvuje i jen nějaký kurz na který dostane doklad ve formě certifikátu,tak okamžitě natahuje ruku.Ale v dělnických profesích je to stále jen nejdříve o odvedené práci a každodenní odpovědnosti s vidinou peněžitých trestů za každé pochybení a strachu že může o práci přijít,protože o něm rozhodují lidé kteří většinou vůbec ničemu nerozumí ale jsou dobrými dráby s dokladem o vzdělání!Jak jsem psal už na začátku,vzdělání je dobrá věc ale každý by měl být odměňován za odvedenou práci a ne za papír který je pouze doklad o tom že by vlastník měl mít předpoklad vykonávat určitou práci a odměna by měla být až podle toho jak ji skutečně vykonává.Takhle je to spíš o tom že jedna skupina je odměňována za odvedenou práci a druhá za dosažené vzdělání!To ale potom společnost neprosperuje,ale pouze vzdělaní vyjídají práci lidí vytvářejících hodnoty.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 10:55
Reply to  Milan

Vážený pane, ČR je nejrovnostářštější zemí na světě, v tomto ohledu, takže Vaše představa, že u nás je toto špatně, je jaksi úplně mimo. Ten VŠ má rovněž odpovědnost za svojí práci, a k tomu ještě odpovědnost za práci vás všech, a také odpovědnost za celou firmu. A pokud je to o strachu o to, že o práci můžete přijít, pak je to spíše dokladem toho, že jste spíše přeplácení, protože ten, u koho je odvedená práce x náklady silně v pozitivu, se o práci bát nemusí. A zkuste akceptovat to, že ta fabrika obvykle někomu patří, a tento si vybral toho, kdo tuto bude spravovat, a má pro toto své důvody a kriteria. Chápu, že v tomto ohledu byl pro Vás obodobí před 1989 ráj na zemi, kdy se inženýr na mzdu středně kvalifikovaného dělnéíka dostával 5 a více let, a na mzdu řady dělnických profesí se řada VŠ – pokud nebyli vedoucími týmů nedostala vůbec. A věřte tomu, že ti manageři JSOU placeni za to, jak vykonávají svou práci, to si vlastníci nebo představenstvo firmy velmi dobře ohlídají, to se nebojte. A bláboly o tom, že je někdo odměnován za práci, a jiný za vzdělání, si opravdu strčte někam, to za vás, vlády dělnické třídy a jejího předvoje KSČ se neplatilo za práci, ale angažovanost a třídní příslušnost k dělnické třídě.

Jirka
Jirka
16. 2. 2019 11:36

Jirka já jako člověk bez ničeho příjmové 80 čistá měsíčně. Jak? Základy němčiny ziju v Rakousku řidičák C 13 14 plat jednou za rok dorovnání daně, plus bokem budu po práci otvírat odtahovka takže stovku měsíčně na podzim překročím. Je to o schopnostech a lempl řemeslník dělá za dvacku. A smeju se všem kravatakum v ČR co si myslí já jsem Ing mám 30 40 kdo je víc.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 12:45
Reply to  Jirka

Takže jste na 80 procentech průměru, úžasné. Co jste nám vlastně chtěl sdělit??? Pokuste popsat, kolik si za těch 80 000 v tom Rakousku pořídíte zubních plomb, abychom viděli, jaká je Vaše reálná kupní síla 🙂 Ing. v Rakousku s praxí má od 120 tisíc (to je spíše krátce po škole) nahoru, truhlíku. Vlastně nikoli truhlíku, ale nemytá točvolanstká špíno. A inženýři v ČR za 30 000 nepracují, a za 40 000 spíše jako absolventi. A co je kuriozní, že pouze vy tu předvádíte, to, co vkládáte tem českým inženýrům. Viz to Vaše „já jsem točvolantská špína, kdo je víc“. Stovku mněsíčně mají jednou za rok normální manuálové na linkách ve Škoda Auto. Inženýři samozřejmě mají mnohem víc, a pokud jako vy mají vedlejšák, tak 100 litrů mají co druhej měsíc v ČR, a v Rakousku samozřejmě trojnásobek. Zkuste nám ty vaše „schopnosti“ popsat, to bude zajímavé 🙂

Petr
Petr
17. 2. 2019 13:55
Reply to  Parabellum

@ Parabellum když máš stovku měsíčně…tak už nemusis mít vedlejsak…

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:24
Reply to  Petr

Já nevím, neposoudím, kolik kdo potřebuje peněz. Jak jsem psal jinde, já jsem nejvíc dostal za měsíc necelou dvacítku (daněnou jako offshore ve Ch, kde byla podepsána smlouva) v době, kdy byl USD za 30.50 Kč. Bylo to ten měsíc, kdy Hibernia Platform, u které jsem participoval na uvedení do provozu, dosáhla plánovaného plateau produkce 150 000 b/d, čiže energetický ekvivalent jako OKD v době největší slávy, kdy měla okolo 100 000 lidí, a kteýmžto okamžikem naše mise skončila. Nás tam byly ve dou partách necelé tři stovky. A pokud tam, kde pracujete, stojí metr pozemku v nic moc lokalitě skoro 20 000/metr, tak je realita taková že pan Jirka si z vejplaty koupí 4 metry stavebního pozemku, což jak jistě uznáte, je dost málo. Takže to vedlejšákem vylepší na pět 🙂 A to znám kluky, co za 3 měsíce vydělali 250 000 samozřejmě, bavíme se o světové rezervní měně 🙂 V době, kdy byl USD přes 35 CZK/USD – 1991 hašení těch zapálených oilfields v Kuvajtu

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 20:54
Reply to  Petr

Spousta mladých Ajtáků má mzdu mezi 70-80 tisíci, a k tomu mají živnosták, nebo dělají DPP-DPČ, takže pokud fakturujou co dsruhej měsíc, jsou na těch 100 litrech. Ono v Praze, pokud chcete mít nějaké trošku lepší bydlení, tak 70-80 tisíc není nic moc.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 12:51
Reply to  Jirka

Mimochodem, chtěl bych vidět, jak si v Rakousku, coby člověk, který se pořádně nedomluví, vydělá přes 3000 Euro čistého, a to v situaci, kdy je Rakousko plné Srbů, Rumunů, Madarů a dalších, kteří se na rozdíl od Vás německy domluví 🙂

Daniel
Daniel
16. 2. 2019 17:06

Nedávno jsem na netu našel dva inzeráty hned vedle sebe. V prvém hledali speciálního pedagoga a nabízeli mu 27.000 Kč za měsíc a ve druhém natěrače – lakýrníka za 35.000 Kč/měs. Myslím, že k tomu není potřeba komentář.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 17:29
Reply to  Daniel

A jste si jistý, že toho malíře lakýrníka, to bylo do pracovního poměru, nikoli na OSVČ, popřípadě, jste si jistý, že to bylo za 40 hodin týdně? Tady se Vám jeden lakýrník konscriptoval, a podívejte se, na mzdu 🙂

Pavel
Pavel
16. 2. 2019 17:27

Není to tím že mladým se zkrátka nechce dělat rukama tak radši študují z toho nic nedělání ruce nebolí

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 21:53
Reply to  Pavel

Není. Líní lemplové jsou obvykle ti, co dělají rukama, a před 1989 byli zvyklí se polovinu pracovní doby válet pod ponkem, a druhou polovinu prosedět v hospodě.

Jan
Jan
16. 2. 2019 19:16

Statistika je pěkná věc. Ale realita bývá jiná. Už vidím, jak k vám domů na opravu kohoutků příjde instalatér s VŠ diplomem. Bude umět spočítat hydrostatický tlak, udělat vám přednášku o turbulentním proudění kapaliny, ale nebude už vědět, co je to hasák a k čemu se používá. A ono to tak opravdu je – na řemeslníka si dnes musíte počkat a doufat, že je dobrý. A nejedná se jenom o to. Dnes se firmy plní rádoby odborníky, kteří umí ledacos (hlavně na papíře), ale né pracovat. Své práci nerozumějí, neumí to. Vzniká tak situace, kdy si THP a manažeři hledají cestu, jak obhájit svou činnost a dělníci musí kompenzovat to, co vrch svou neodborností natropí. A je to stále horší – staří odborníci odcházejí do důchodu a na místo nich nepřichází další. Základ je v dobře fungujícím vzdělávacím systému. A systém vzdělávání bude fungovat tehdy, pokud budou existovat studijní obory, které jsou opravdu třeba, pokud budou osnovy škol řízeny centrálně státem a pro každou školu budou stejné a pokud bude vyvážený poměr mezi SOU, SŠ a vysokoškolskými absolventy (tzn. maximálně 13% VŠ vzdělaných). Jestli dojdeme do bodu, kdy většina národa bude vysokoškolsky vzdělaná, skončíme jako ve Francii – pouze 10% absolventů VŠ škol dělá práci vysokoškoláka. Ten zbytek maká třeba u pásu. Z VŠ diplomu se tak stane jen bezcený cár papíru. A jakákoliv odbornost bude ta tam.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 22:04
Reply to  Jan

Bobečku, strojních inženýrů je v ČR docela kritický nedostatek, a dost se to zhoršuje. Takže nehřejte se myšlenkou, že by dělal instalatérskýho pučmidráta. To když se odpoutám od toho, že kohoutky snad už dnes doma nikdo nemá 🙂 Civilizovaní lidé používají i v zaostalé bývalé západotatarské gubernii dříve označované ČSSR pákové baterie, a to už takových dobrých 20 let 🙂 Ačkoli, možná, že vy praslovanští neandertálci máte stále kohoutky 🙂

Mne dělal obklady v koupelně a kuchyni absolvent gymnázia, bylo toho dohromady s dlažbama + dlažbou v předsíni asi 70 metrů čtverečních, některý věci dost tvarobě náročný, například vyzděnej pult pro dvojumyvadlo, nebo obezdívka velký rohový vany pro dva + schůdek před touto, nebo světelný rampy. Známej má renomovanou firmu, která dělá koupelny na klíč, a nechal to dělat nejlepšího člověka, co měl – a ejhle, nebyl to vyučenej pučmidrát.

A že jste zastydlá stalinistická krysa se pozná podle toho, že používáte terminologii, kterou sami bolševici zrušili k 1.1.1990, kdy zanikla zhovadilost s označením ZEUMS, a její kategorie D a THP. Další bláboly nemá cenu komentovat, ten váš báječný systém před 1989 vyústil v to, že inženýři s praxí pracovali za 130 USD hrubého měsíčně, byli jste 100 let za opicemi, a jediný,co jste mohli v roce 1990 vyvážet, byly levný holky, hlupáku. Je zajímavé, že technologicky vyspělé země mají mnohem vyšší podíl VŠ, než těch Vámi uváděných 15 procent, a i než těch současných cca 30 procent v ČR. Vy tu jste samej rádoby zlatej ručičkoun, a výsledek je ten, že je ČR spolku se Slovenskem největší montovna a špindírovna na světě, a umíte vyrobit akorát to, co někdo jiný vymyslí, a na co sežene zákazníka. A víte poč, truhlíku??? Protože jste si vy dělničtí hovádi technickou inteligenci z části vyhubili už před 1989 a z části vyhnali, a ti další už na ty techniky ani nenastoupili. Realita je taková, že už přes 20 let do penze odchází víc strojních inženýrů, než kolik jich přichází ze škol, a to ještě jak jsem uvedl, část jich odchází do zahraničí. A začínáte být popravdě docela dost drazí. Ve Francii bobečku moc lidí u púasu nedělá, z Fr se tyto činnosti přesunuly třeba do Rumunska, nebo do ČR truhlíku.

Parabellum
Parabellum
16. 2. 2019 22:22
Reply to  Parabellum

Opravuji, ne 70, ale 100 metrů čtverečních obkladů a dlažeb 🙂 To víte, my blbí inženýři si nevystačíme s bytovým jádrem v paneláku 🙂

Jitka Polanská
Jitka Polanská
16. 2. 2019 22:24
Reply to  Parabellum

V této debatní zóně se chceme vyhýbat osobním útokům a držet diskuzi v rovině věcných argumentů. Jedině tak je užitečná. Proto Vás prosím, abyste Vaše přispěvky formuloval bez vášní a nadávek. Není to poprvé, což poznám podle emailové adresy. 🙂

Petr
Petr
17. 2. 2019 08:02

Jen pro příklad. V každé nemocnici je oddělení zdravotní techniky. Většinou všichni pracovníci musejí mít v současné době VS vzdělání technického směru, nejlepší je biomedicina. Prace spočívá v tom, že dělají agendu ohledně přístrojů v nemocnici, dodržování platných validacnich prohlídek a podobně. Případně posílají objednávky na jejich opravy. Co před X lety v pohodě zvládl člověk s prumyslovkou, dnes musí dělat člověk s VS. Proč vlastně clovek, který pět let studuje jde dělat tuto kancelářskou práci a v podstatě si degraduje svoje vzdělání. Protože, být nechci nějak degradovat biomedicinu, kvalita některých vysokých škol a jejich absolventů je prostě nízká.

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 11:00
Reply to  Petr

Tak zrovna ta biomedicína je v ČR na docelaqvysoké úrovni, ale zřejmě ti absolventi mají spočítáno, žýe když zůstanou někde ve svém okresním městě, s relativně levnými byty, tak budou mít bez stresů vyší životní úroveň, než kdyby někde za o polovinu více peněz ta zařízení vyvíjeli. A jsem zase u toho podcenění práce VŠ. On opravdu nějaký fungážník na lince ze zdaněný a zodvodovaný vejplaty zedníka nezaplatí.

Petr
Petr
17. 2. 2019 14:00
Reply to  Parabellum

@ Parabellum tak je vidět že nevíš vůbec nic…akorat zase placas nesmysly. Kolik si myslíš, že ten inženýr dostane v okresní nemocnici?? Jako že má smluvní plat?? Říkají ti něco tabulkový platy…asi ne..

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:28
Reply to  Petr

A vy jako myslíte, že tím, že půjde do Prahy dělat tu velkou biomedicínu, že mu před ten tabulkový plat naskočí jednička, nebo za tento nula??? Zkuste si spočítat, kolikrát by třeba musel mít vyšší mzdu někde, kde se dá ta biomedicína dělat, aby to vykompenzovalo rozdíl v ceně bydlení dejme tomu 2,5 mil na malém okresním městě za stometrový byt, a 9 mil za totéž v Praze. Zkusme vyjít ze situace, že každý něco malého někdy zdědí, takže třeba začíná s 2+kk po babičce v tom malém okresním městě. A netykejte mi prosím.

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:46
Reply to  Petr

Zkuste se třeba popídit po tom, kolik tomu dotyčnému dá v Praze třeba výrobce zubních implantátů Lasak, jakožto mladému absolventovi, a zkuste třeba vyjít z faktu, že ten dotyčný začíná tak, že tam, kde je ta nemocnice, podědil po babičce 2+kk.

Realista
Realista
17. 2. 2019 17:51

Bez protekce nebo velkého štěstí je VŠ na nic. Také mám VŠ a pracuji ve výrobě, kde je vzdělání až na druhém místě. U většiny profesí záleží na schopnostech člověka a né na jeho vzdělání. Vzdělání je v podstatě jen doménou veřejné správy, kde se stát snaží zaměstnat ty statisíce zbytečných vysokoškoláků z nichž většina má sice diplom, ale chybí jim přirozená inteligence a pro práci jsou nepoužitelní.
Měl jsem na výběr. Sedět na úřadě a parazitovat na společnosti a nebo jít do výroby a zkusit té společnosti také něco vrátit.
Rozhodl jsem se dobře. Zatímco na úřadě bych měl s těží 35 000 a bez členství v nějaké straně bych seděl na stejném místě do důchodu, tak ve výrobě jsem vystřídal několik zaměstnavatelů i pozic a nyní mám přes 100k bez diet

Parabellum
Parabellum
17. 2. 2019 19:30
Reply to  Realista

Myslím, že se Vám podařilo zaměnit dvě věci – vzdělání, a doklad o vzdělání 🙂

Bohumil
Bohumil
17. 2. 2019 22:23

no vždycky bylo řemeslo velmi dobrá volba , to jenom kulisák Véna tvrdil že všichni musí mít střední školu (jestli mysle tu co se do ní chodí jen ve středu ),jeho hloupé řeči a vkládání se do všeho dovedlo tuto zem skoro k zániku , učňovské školy tu byly i s možností pokračovat ve studiu i po vyučení , učiliště byly dobře vybavené , což je dnes rozkradené , rozprodané , dobrý řemeslník má i dobré výdělky a je o něho velký zájem ! těžce budeme budovat to co už jsme měli , mistři kteří něco mohli naučit jsou soukromníci protože platy jsou někde jinde a mantáci nic nenaučí nebo blbosti !!



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.