Efektivnější výuka ve školách, vzdělávání seniorů a celoživotní rozvoj každého z nás. SuperEDUína ocenila projekty, které myslí na budoucnost


Miroslav Hřebecký, ředitel, EDUin, Milan Hejný, Hejného metoda, matematika, The Prague Education Festival, PREF, Praha, 15. 11. 2019 FOTO: HN - Radek Vebr

Efektivnější výuka ve školách, vzdělávání seniorů a celoživotní rozvoj každého z nás. To jsou podle společnosti EDUin klíčové oblasti, které budou důležité ve světě, jenž teprve přijde. Cenou superEDUína ocenila projekty, které se jim věnují už teď. Vítězové získali umělecký artefakt – příznačně v podobě věštecké koule. Více v rozhovoru s garantem ocenění Miroslavem Hřebeckým. 

Podle jakého klíče jste vítězné projekty vybírali?
Ve školách jsme stále v zajetí současnosti s podtóny minulosti, jenže vzdělávání by se mělo snažit připravovat na budoucnost. Výběrem projektů oceněných superEDUínou chceme naznačit, které tři výzvy pro společnost považujeme za zásadní a jaké se nabízejí úspěšně realizované recepty.

Prvním z oceněných je metoda profesora Hejného – proč?
Čeští školáci chodí ze všech v zemích OECD nejméně rádi do školy, matematika je pro většinu z nich strašákem. Školy se stále potýkající s přetrvávající neefektivní frontální výukou. Hejného metoda je výukový program, který mění paradigma přístupu k matematice, preferuje samostatné a logické uvažování nad memorováním a slepým uplatňováním naučených algoritmů. Na metodě oceňujeme také to, že její hlavní teze se překvapivě netýkají na prvním místě matematiky, ale jde o zásady mnohem širší. Jde o principy jako rozvoj vnitřní motivace nebo o ochotu pomáhat spolužákům.

Milan Hejný přebírá ocenění

Jedním z kritérií ocenění bylo hodnocení dopadu projektu – jak si tedy v tomto stojí Hejného metoda?
Hejného metodou se učí už ve více než čtvrtině ze 4500 českých škol. Profesor Hejný má za sebou H-mat jako servisní organizaci, takže každá inovace je předpisově implementována: nejen, že každoročně vyškolí 3000 nových učitelů, ale poskytují průběžnou podporu i těm, co už jsou vyškoleni. H-mat pro ně vyrábí další a další materiály, učebnice, vracejí se k nim na školení, pořádají nejrůznější letní školy, kurzy, webináře, nabízejí mentory, ale pracují i s rodiči – vysílají své lidi na rodičovské kavárny a umožňují rodičům, aby si metodu také vyzkoušeli. Nechtějí metodu zavádět násilně. Momentálně pracují na materiálech pro druhý stupeň a začali metodu vyvážet také na Slovensko, odkud profesor Hejný pochází. SuperEDUínu jsme tedy udělili jak Milanovi Hejnému, tak organizaci H-mat.

Přesto má Hejného matematika dost odpůrců a některé hlasy volají po jejím prozkoumání…
Nic proti, aby se každá novinka obhájila, ale proč se má Hejného metoda obhajovat proti metodě, která jednoznačně selhává, a tou je klasická matematika? Když Václav Klaus mladší a jeho školský výbor sepsali petici a žádali prošetření metody, tak já se ptám, proč ještě není prošetřovaná klasická výuka matematiky, která má za sebou jen spálené pole: demotivované děti, nejtragičtější výsledky ze státního testování a tak dále. U metody Hejného se děti nejen naučí to, co potřebují, ale ještě rozvíjí své kreativní myšlení a co je hlavní: mají k matematice mnohem lepší vztah.

Proč jste se rozhodli ocenit projekt Naučme se?
Škola již dávno ztratila monopol na informace, sama o sobě na život v budoucnosti stačit nebude. Když se podíváme na strategické dokumenty Evropské unie týkající se vzdělávání, tak se tam příliš neřeší školství, to EU nechává národním vládám, ale mluví se o vzdělávání především v souvislosti s trhem práce a kvalitou života lidí. V tom hraje nezastupitelnou úlohu celoživotní vzdělávání a jeho role stále poroste. Společnost se prudce vyvíjí a chce-li člověk držet s tímto vývojem krok, nemůže vzdělávání skončit s koncem školní docházky. V průzkumech se jasně ukazuje, že čím vyšší stupeň formálního vzdělání, tím je pravděpodobnější, že se ten člověk bude i více sebevzdělávat v průběhu života. Nejméně se sebevzdělávají lidé se základním vzděláním a bohužel také podle toho dopadají na trhu práce.

Zakladatelé Naučme se Adam Marčan a Jan Tiška
Naučmese, The Prague Education Festival, PREF, Praha, 15. 11. 2019, HN – Radek Vebr

Naucmese.cz je portál, který umožňuje pořádání kurzů od lidí pro lidi a celoživotní vzdělávání tím velmi usnadňuje. Kdokoliv, kdo něco umí, může přes sofistikovanou internetovou platformu nabídnout svůj kurz veřejnosti, uspořádat si ho kdekoliv a za jakoukoliv cenu s tím, že Naučme se propojuje nabídky s poptávkou a poskytuje metodické rady lektorům. Začaly se pořádat i festivaly Naučme se, kde se lidé navzájem učí hromadně. Ceníme si hlavní myšlenky Pracuj na sobě, uč se, rozvíjej své zájmy – jsi zodpovědný za svůj život i za smysluplně trávený volný čas. Ale i metodické roviny, která dodává odvahu lidem, kteří něco umí a nenapadlo by je, nebo by se neodvážili to učit ostatní. Za osm let uspořádalo Naučme se čtyři a půl tisíce kurzů, jimiž prošlo přes padesát tisíc účastníků, a lektoři, kterých bylo více než dva tisíce, si tím vydělali přes osm milionů korun. To jsou úžasné výsledky.

Třetím oceněným je Akademie umění a kultury, která nabízí vzdělávání seniorům. Proč?
Česká republika podobně jako ostatní vyspělé země stárne, po roce 2030 bude třetina obyvatel v seniorním věku nad 65 let. I v podzimu života má smysl se vzdělávat, zájem o univerzity třetího věku hovoří za vše. Jenže většina tohoto druhu vzdělávání se zaměřuje na informační stránku věci, na znalostní kurzy.

Oceněný Jiří Stárek, ředitel ZUŠ Hostivař
Jiří Stárek, ředitel, ZUŠ Hostivař, The Prague Education Festival, PREF, Praha, 15. 11. 2019, HN – Radek Vebr

Na ZUŠ Hostivař v Praze 15 se rozhodli, že využijí dopoledne svých volných kapacit personálních i materiálních a nabídnou umělecké vzdělávání seniorům, kteří k nim do školy odpoledne přiváděli svá vnoučata. Mnozí po několika desetiletích oprašují hudební nástroje, vrací se k malování, tančí nebo hrají divadlo. Velmi si ceníme dopadu tohoto projektu, který se podařilo za pět let existence rozšířit do všech krajů ČR. Jen v Praze můžou senioři rozvíjet svou kreativitu na 17 základních uměleckých školách, využívá toho tisícovka „studentů“. A co je neuvěřitelné: jednotlivci, řediteli ZUŠ Hostivař Jirkovi Stárkovi, se podařilo inspirovat dalších pět států: Slovensko, Rakousko, Německo, Chorvatsko a Polsko. Spousta států to ani nemá jak implementovat, protože nemají ZUŠky, to je české specifikum, ale mají třeba hudební školy, které se nově otevírají seniorům.

Rozhovor s Jiřím Stárkem si můžete přečíst ZDE

Kdybyste chtěli ocenit čtyři projekty, kdo by byl další, o kom byste uvažovali?
To už bychom začali hodně váhat, jestli jít víc cestou formálního, nebo neformálního vzdělávání. Jelikož jsme chtěli ocenit projekty, které jsou v souladu s budoucím vývojem světa, pravděpodobně bychom ocenili nějakou technologickou platformu, která přirozeným způsobem integruje technologie do učení.

Miroslav Hřebecký je programový ředitel informačního centra o vzdělávání EDUin a odborný garant ceny Eduína, která každoročně oceňuje inovace ve vzdělávání. Z oceněných projektů všech proběhlých šesti ročníků ceny letos odborná porota vybrala tři nejdůležitější inovace pro budoucnost českého vzdělávání a udělila ceny superEDUína. Hlavním měřítkem byla důležitost a dopad inovace z pohledu trendů a výzev, s nimiž se bude muset do budoucna vyrovnat česká společnost.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Brandtnerová
Brandtnerová
17. 12. 2019 18:51

„…ale proč se má Hejného metoda obhajovat proti metodě, která jednoznačně selhává, a tou je klasická matematika? ……proč ještě není prošetřovaná klasická výuka matematiky, která má za sebou jen spálené pole: demotivované děti, nejtragičtější výsledky ze státního testování a tak dále.“

Tak matematika jednoznačně neselhává, to je čistá spekulace a zjevná nepravda. Mám dojem, že propagátoři HM už neví, co by si ještě vymysleli a veřejně plácli… Tak ta „všemi nenáviděná“ a „demotivující“ matematika vyučovaná v minulých desetiletích zřejmě třeba způsobila, že ještě před nedávnem tady „půlka národa“ luštila se zápalem a zdárně sudoku, že?

„U metody Hejného se děti nejen naučí to, co potřebují, ale ještě rozvíjí své kreativní myšlení a co je hlavní: mají k matematice mnohem lepší vztah.“

Tak já mám zkušenosti úplně opačné. S HM jsem přišla do kontaktu dvakrát, a děti nikdy moc nebavila. Z toho jedno prostředí bylo alternativní.

Dokonce i novinářka Radka Kvačková ve svém článku „Válka o Hejného metodu“ publikovaném 29. května 2018, v LN v příloze Academia, jenž mapoval průběh tehdejšího sporu, uvádí reálnou, a to negativní zkušenost (citace z uvedeného textu):

„Nám se v Lidových novinách před časem přihodila zvláštní věc. Hostili jsme v redakci asi osmičlennou skupinku dětí mezi devíti a čtrnácti lety, které psaly do školního časopisu, který zvítězil v jakési soutěži. Ukazovali jsme jim, jak vznikají noviny a navrhovali, ať nám do naší vzdělávací přílohy něco napíší, co se jim na škole líbí a co ne, že to třeba otiskneme. Je vůbec něco, co se jim nelíbí, povzbuzovali jsme poněkud váznoucí debatu. Byli trochu stydliví, ale potom asi tak dvanáctiletá dívka špitla: „Matematika!“ A jako by otevřela kohoutek, další se přidávali. Ano, matematika. „Je těžká?“ „Ne, je Hejného,“ poznamenal k našemu údivu jeden z chlapců. „Vždyť přece Hejného matematika je tak trochu hraní, ne?“ S tím všichni souhlasili, ale nezdálo se, že to považují za jednoznačný klad. „Je to opravdu hraní,“ připustila žačka osmé třídy Lucie. „Třeba se staví pyramida, ale někteří, co to mají brzo, se nudí, čeká se na ty ostatní a hodina je v háji.“ Debata to byla nakonec živá a dlouhá, Ukázalo se, že spokojen je s metodou jeden žák, dva pak částečně. Většina zatleskala spolužačce, která řekla: „Já myslím, že logické myšlení má tak polovina lidí ve třídě, a kdo ho nemá, má s Hejného metodou smůlu.“



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.