Zuzana Svobodová: Čekání na „až pak“ a co nám tahle situace říká o maturitě a přijímačkách na střední školy

0
(0)


Před pár týdny se zavřely školy. Ani ve snu by mě nenapadlo, že místo služební cesty do Německa budu nastavovat online výuku, řešit home office, karantény, virtuální schůzky, natáčení a vysílání. To, co dříve rozhodně změnit nebo posunout nešlo, bylo najedou během dne zrušené.

Učení ale půlkou března neskončilo, běží dál, život také běží dál, jenom ty kulisy jsou jiné a nečekané. Toto není pauza, toto je naše současná realita. Nikdo přesně neví, jak dlouhá tato realita bude, kdy se vrátíme do škol, a zda se na podzim nebudeme s podobnou situací potýkat znovu. Pro školství je to velká výzva. Dlouho se mluví o tom, že ve školách připravujeme žáky na budoucnost, kterou neznáme, tak teď tady jednu takovou neznámou budoucnost máme a musíme na ni reagovat. Musíme ale reagovat teď, ne “až pak”.

Současné stanovisko Ministerstva školství pracuje s variantou návratu do škol do konce května a následně se zajímavým konceptem vražedně naplněného června, kdy bychom měli stihnout minimálně uzavřít klasifikaci, realizovat přijímací zkoušky a zvládnout maturitu. Dále samozřejmě vyřešit řadu “drobností” v souvislosti s odloženými akcemi na “až pak” a standardními aktivitami konce školního roku, výlety apod.

Mezitím se diskutuje o různé formě uznané či zprůměrované maturity nebo různých osekaných formách zásadních vzdělávacích milníků. Maturanti žijí v nejistotě, rodiče a uchazeči o studium také, nevíme, jak to bude a kdy to bude. Na “až pak” se odložilo i rozhodnutí o povinné maturitě z matematiky, takže i maturanti příštího roku žijí v nejistotě. Mělo být rozhodnuto v březnu, ale zasáhl koronavirus a pochopitelně se řeší aktuálnější otázky.

Možná by pomohla představa, jak bychom učili, kdyby tato situace trvala rok? Jak bychom vyřešili maturitu a přijímačky, kdybychom věděli, že musíme zůstat doma do konce kalendářního roku nebo ještě déle? Co bychom dělali? Možná by nás tato otázka navedla na nový způsob přemýšlení o zkouškách a pomohla nastavit smysluplnější milníky vzdělávací dráhy. Museli bychom to vyřešit.

Možná by stálo za to zamyslet se nad tím, proč nemůžeme udělat maturitní a přijímací zkoušky teď? Proč to nejde? Protože by to žáci mohli opsat? To by asi mohli… A co to tedy říká o tom, co vlastně u té maturity a přijímaček testujeme, když to jde tak snadno opsat? Možná, kdybychom se více zajímali o proces než o výsledek, tak bychom možná došli k tomu, že ten se zase tak jednoduše “opsat” nedá a možná by šel otestovat i v karanténních podmínkách.

Možná se skutečně dostaneme v květnu do škol, červen nějak přežijeme, v září standardně začneme a doba koronaviru se stane jenom vzpomínkou a pak i položkou v učivu moderní historie. Možná ale ne. A možná je i škoda, když současný stav nevyužijeme k tomu, abychom nastartovali smysluplnou změnu a zapojili v praxi naše klíčové kompetence, které v tuto chvíli skutečně můžeme rozvíjet úplně všechny.

Až přijde zmíněné “až pak”, tj. konec nouzového stavu, konec karantény a otevření škol, bude mít den stále jenom svých 24 hodin. Pojďme žít teď v kontextu, jaký teď máme, realizujme naplánované aktivity způsobem, který je teď možný, přemýšlejme nad možností ukončování studia a přijímání ke studiu v podmínkách, které jsou teď. Nechtějme ideální řešení pohledem před koronavirem, chtějme co nejlepší řešení v době koronaviru. Neodkládejme na “až pak”, nikdy totiž nevíme, co na nás v době “až pak” čeká.

Zuzana Svobodová se celý profesní život pohybuje ve školství, posledních sedm let působí jako ředitelka Základní školy německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna. Věnuje se tématu školského managementu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, publikuje v tématu řízení škol a celkově věří v potenciál českého školství a schopnosti jeho ředitelů a učitelů.   

DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

0 / 5. 0

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír Blažek
Vladimír Blažek
5. 4. 2020 23:40

Výborný příspěvek. V září tu může být také koronavirus, i když bude pod kontrolou. Přijde mi, že by právě takto mělo k problému přistupovat ministerstvo školství. Zajímavý je třeba přístup v USA, kde se některé zkoušky dělají zjednodušeně a vzdáleně přes internet a jde to. Je fakt, že tam nemají takovou kulturu opisování.
Nechápu, proč pro tento rok nejde vypustit státní část maturity nebo přijímaček a ponechat to na školách. Školy jsou prázdné, maturity mohou mít rozvrh, zkoušející mohou být 2 metry od sebe a mít roušky, mohou se rozprostřít i do delšího intervalu,…
Fakt nevím, jak se v červnu budou současně dělat přijímačky, maturovat a do toho dohánět zameškané další činnosti. A ještě dopisovat, jak probíhala distanční výuka. V době, kdy tu stále v nějaké míře bude koronavirus (viz Japonsko, Čína,..) a bude třeba zachovávat stejně hygienická opatření.

Sam Šnirch
Sam Šnirch
12. 4. 2020 08:24

Děkuji za tento článek. Nádherný, pravdivý.
Stání maturita státní přijímačky svou formu zpacifikovaly školy na 2 měsíce v době míru.
Jsou časové a byrokraticky náročné, poměřující jedním testem gymply a učňáky, i když tyto typy škol mají zcela rozdílné RVP a dotace hodin všeobecných předmětů.
Natož ve velmi zpřísněných hygienických podmínkách.
10 let běží model, který je nesmyslný, nyní jsme na to přišli.
Výuka se nahradila on-line výukou a šlo to skoro ze dne na den. Státní maturity jsou možné jen v podmínkách obrovské byrokracie, protože k maturitě z matematiky vám stačí udělat 9 křížků a máte ji. Proto klíčový parametr maturity je hlídat, hlídat, hlídat.
Co do říká o jejím smyslu?

„Možná by stálo za to zamyslet se nad tím, proč nemůžeme udělat maturitní a přijímací zkoušky teď? Proč to nejde? Protože by to žáci mohli opsat? To by asi mohli… A co to tedy říká o tom, co vlastně u té maturity a přijímaček testujeme, když to jde tak snadno opsat?“

Že testokracie s oblibou testuje to nejméně podstatné na vzdělávání, protože jen to, co jde snadno, rychle, jednoznačně vyhodnotit (a co často týden po zkoušce končí v koši zapomnění), a to nejvíce podstatné netestuje, protože to právě snadno, rychle a hlavně jednoznačně nelze testovat. Ale za to je potřebné v životě.
Tím jednotné státní testy škodí vzdělávání více než si dokážeme připustit.
Změníme to konečně pod vlivem současné situace?
Návrh v Parlamentu čeká na 3. čtení.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.



Zaregistrujte se