Marie Gottfriedová: Ta nejlepší odpověď na válku? Učit v souvislostech a usilovat o hezké vztahy


"Nejlepší odpověď škol na válku? Co je v těchto časech smysl vzdělávání?" FOTO: Kateřina Lánská

Po pandemii koronaviru přichází do našich životů další silný impuls. Válka. Silné impulsy zpravidla bolí. Přicházejí nečekaně, zbavují nás klidu, naplňují nás obavami a strachem. U toho však nesmí zůstat. Lidský duch je nasměrován k růstu, nikoli k zakrnění, k novým horizontům, nikoli k zajetým kolejím, k překonávání překážek a vítězstvím, nikoli k rezignacím a prohrám. 

A právě toto poselství teď musí naše školy zvěstovat svým žákům – nejen slovy, ale prostřednictvím zážitků, kreativity, činností nebo spolupráce.

V naší škole na to jdeme především tak, že válce na Ukrajině věnujeme prostor. Je to téma, které si v sobě všichni neseme, zaměstnává naši mysl i srdce. Nemá smysl jít proti tomu. Naopak smysl dává učit se spolu právě na pozadí tohoto tématu. Škola musí odrážet život a být jeho součástí!

Jak konkrétně? 

  • Třeba společným setkáním s žáky (v našem případě v tělocvičně školy) – je cenné být v důležitých chvílích spolu, prožít a procítit lidskou soudržnost, zažít a vnímat, že jsme na jedné palubě. Takové chvíle si pamatujeme a jsou pro nás zdrojem síly.
  • Třeba diskusí během třídnických hodin (v našem případě pravidelně začleněných do rozvrhu) – je potřeba vytvořit všem žákům prostor pro jejich otázky, emoce, obavy, myšlenky i nápady. Je třeba dětem naslouchat a brát vážně všechno, co nám sdělují, protože právě to je pro ně důležité. Víc než mluvit je zapotřebí být dětem nablízku (nejen fyzicky) a naslouchat jim (nejen ušima).
  • Třeba celoškolním projektem (v našem případě Den pro Ukrajinu) – během kterého můžeme objevit, že společná práce a ochota vytvořit něco pro druhé mohou být tou nejlepší odpovědí na lecjakou životní svízel, a dokonce i na válku.
  • Třeba společným hledáním konkrétní pomoci (v našem případě pro paní učitelku z Ukrajiny, která v naší škole vyučuje hru na klavír, nebo přípravou jarmarku na podporu Ukrajiny) – je důležité hledat svoji vlastní odpověď na zlo, které nás válcuje. Kdo tuto odpověď hledá, vždycky ji najde. A nakonec zjistí, že možná není tak bezmocný, jak by se zpočátku mohlo zdát. A to je důležité zjištění, které nás formuje a upevňuje naši občanskou angažovanost a solidaritu.
  • Třeba tím, že ještě víc a naléhavěji budeme usilovat o hezké vztahy s lidmi kolem nás. Mír mezi národy začíná u dvou lidí, kteří se respektují a umí spolu vyjít. Války mezi národy se rodí tam, kde chybí lidskost a respekt. Na každém z nás záleží. Každý z nás může být strůjcem míru nebo války.

Není třeba vymýšlet nic složitého, i zcela jednoduchá aktivita má svůj smysl. Důležité je, abychom školu a vše, co se v ní děje, propojovali s děním ve světě, v těchto časech tedy bohužel i s válkou. Abychom učili a vzdělávali v souvislostech a v kontextu života. Abychom teď více než kdykoli předtím vytvářeli ve školách podmínky pro zakořenění tolerance, respektu a solidarity v srdcích žáků. Abychom povzbuzovali jejich ochotu spolupracovat a posilovali potřebu v každé situaci hájit svobodu člověka. 

To je ta nejlepší odpověď škol na válku. To je v těchto časech smysl vzdělávání.

Každá válka po sobě zanechává svět horší, než byl předtím. Každá válka je selháním lidskosti. I v časech válečných však můžeme růst a zrát. Na každém z nás záleží.

Marie Gottfriedová je od roku 2005 ředitelkou základní školy v Trmicích u Ústí nad Labem. V roce 2015 dostala ocenění Roma Spirit za vzdělávání Romů a Cenu Alice Masarykové z úspěšnou realizaci inkluzivního vzdělávání. V červnu 2021 se stala vítězkou ocenění Ředitel roku.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.