Akademie věd nabízí školám například debatu s marsologem nad cestou na Mars, diskuzi s psycholožkou o problematice šikany ve školách, či přednášku s geofyzičkami o zemětřesení či debatu s jazykovědkyní nad podobou současné češtiny. FOTO: Shutterstock
Motivovat děti na on-line výuce z domova nebylo nikdy nijak zvlášť jednoduché. V době, kdy jejich kamarádi už chodí do školy, nebo když mají děti distanční a prezenční výuku po týdnu střídat, se situace určitě nezlepšila. Vědci z Akademie věd ČR tak spustili projekt, který umožňuje pozvat přední odborníky do on-line hodiny. Na tuto možnost upozorňuje spolupracovník redakce Petr Cieslar.
Jak to funguje? Úplně jednoduše. Učitel si vybere experta a téma, které by jeho žáky a studenty mohlo bavit. Napíše vědci e-mail a domluví si termín tzv. „vpádu” do online výuky. Pedagogové mohou vybírat ze dvou typů aktivit. Buď zvolí krátkou přednášku se zaměřením na určité téma (třeba o tom, jak nenakazit mimozemšťany na jiných planetách), nebo diskuzi se studenty a žáky na libovolné otázky (třeba o člověku a klimatické změně), které se pojí s výzkumnou oblastí experta.
📚🌋🔬🔭➡💻 Pozvěte si vědce do online výuky!
Cesta na Mars? Psychologie? Literatura? Zemětřesení? Čeština? Počasí? Nebo výzkum vesmíru?
Stačí napsat vědci e-mail a domluvit si termín.
Kontakty najdete na našem webu ⤵https://t.co/c5t0MlQ4nw pic.twitter.com/1yZscczKf3
— Akademie věd ČR (@Akademie_ved_CR) March 29, 2021
Vybírat pak lze z celé řady vědců i témat. Akademie věd nabízí například debatu s marsologem nad cestou na Mars, diskuzi s psycholožkou o problematice šikany ve školách, přednášku geofyziček o zemětřesení či debatu s jazykovědkyní nad podobou současné češtiny.
Podle webu Akademie věd vědci rádi přizpůsobí úroveň obsahu přednášky a diskuze různým cílovým skupinám. Vědce tak mohou učitelé pozvat do hodin prvního a druhého stupně základních nebo středních škol.
O vědce v on-line výuce je #vskutku zájem
Podle webu Akademie věd nabídku českých výzkumníků už využily desítky učitelů v České republice. Cenné zkušenosti se „vpádem do výuky“ nasbíral například Petr Brož z Geofyzikálního ústavu AV ČR nebo popularizátor Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR.
Zkušenosti a zážitky s online výukou sdílí geofyzik Brož na Twitteru: „Zatímco paní učitelky mají často obavy, že děti nebudou mít moc otázek, já je nemám. Ještě se mi to totiž nestalo. Naopak často tu vyučující hodinu přetahujeme, otázek je prostě mraky. A někdy jsou fakt těžké, takže musím říct, že nevím…“
V posledních 14 dnech vpadávám virtuálně do výuky na školách i na různých schůzkách. Původně jsem si myslel, že to bude jen taková punk akce, kterou max. 1-2x zopakuji, jenže není. Kalendář se mi docela plní…
Tohle je vzorek emailů, které mi po přednáškách chodí
<vlákno> pic.twitter.com/eM1yj4tiQP— Dr. Petr Brož (@Chmee2) February 26, 2021
Aktivity oceňují i učitelé. „Bylo to parádní, takhle nadšené a aktivní jsem mé páťáky dlouho na online hodině neviděla! Děkujeme za návštěvu,” děkovala na twitteru vědci učitelka Klára Bachová ze ZŠ Brigádníků v Praze 10.
Kompletní seznam kontaktů na vědce lze najít na webu Akademie věd ČR.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné