Co je pro učitele měřítkem úspěchu? FOTO: GTP
Úspěšný žák má důvěru v sebe sama, baví ho učení, je schopen nést zodpovědnost, umí se poučit z chyb, dokáže reflektovat své učení a je spokojený. Rozhodně to ale nemusí být premiant třídy. Úspěchu se dá jít naproti, a to nejen prolistováním jedné z chytrých knih o seberozvoji, ale především přečtením odpovědí finalistů soutěže o nejinspirativnějšího učitele Global Teacher Prize.
Jan Coufal, ZŠ Litomyšl
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/Jan-Coufal-FOTO-Alice-Hrubá-863x1024.jpg)
Úspěšný žák je každý, který si uvědomí a pochopí důležitost nikdy nekončícího procesu vzdělávání a sám od sebe chce dál rozvíjet své schopnosti a dovednosti. Je důležité nezůstat stát na místě a třeba i malými, postupnými krůčky se posouvat k vytyčenému cíli. A pak už je úplně jedno, jestli je ten cíl stát se jaderným fyzikem, nebo se „pouze“ naučit skákat přes švihadlo. Úspěch zažije malá Anička, která poprvé skočila vajíčko, i Albert s Nobelovou cenou za fyziku. Nečekejme, že to všechno „přijde“ samo, je potřeba jít tomu naproti. Dvojnásobně toto pravidlo platí i pro samotné učitele, kteří by se ve svém rozvoji neměli nikdy zastavit. Naštěstí takových „stojících patníků“ ve školství ubývá.
Petr Curko, ZŠ Blatenská Horažďovice
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1721-Curko-Petr-811x1024.jpg)
Za úspěšného považuji žáka, který se v rámci výchovy a vzdělávání posouvá pro něho mílovými kroky, i když to z perspektivy někoho jiného může vypadat téměř jako přešlapování na jednom místě. Úspěšný žák záměrně nepřehlíží nové podněty, má snahu se prosadit minimálně v činnostech, které ho baví, a alespoň rámcově tuší, že práce na sobě samém se mu jednou začne příjemně úročit. Takový jedinec nemusí ani zdaleka být premiantem třídy, ale může se jednat o člověka, který se s větším či menším úspěchem snaží líznout si pro život lepší karty, než se kterými začal hrát.
Barbora Heřmanová, ZŠ Mozaika Rychnov nad Kněžnou
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/Heřmanová.jpg)
Za úspěšného žáka považuji takového, který uplatňuje své znalosti a dovednosti v praxi. Raduje se ze svých úspěchů, ale dokáže si poradit i v případě nesnází, ví, kde vyhledá pomoc nebo odpověď. Plánuje a vyhodnocuje si učební kroky, a tím směřuje k odpovědnosti za své učení.
g
Barbora Kosinová, ZŠ a MŠ Hovorčovice
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1612-Kosinová-Barbora-844x1024.jpg)
Úspěšný je pro mě ten žák, který se sám chce učit něčemu novému. Pátrá po smyslu fungování, chce se ve světě orientovat. Ze svého učení se těší. Má zdravý vztah k sobě i k druhým, umí naslouchat a spolupracovat. V ideálním případě má možnost své vzdělávání řídit a být za něj zodpovědný.
g
Pavlína Loňková, ZŠ Labyrinth Brno
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1705-Loňková-Pavlína.jpg)
První myšlenky mi směřují k vizi projektu Pomáháme školám k úspěchu, ve kterém už několik let získávám inspiraci na své učitelské cestě. Pravděpodobně ji znáte – jeho vizí je škola, kde se každý žák učí naplno a s radostí a své učení si řídí. Jako úspěšného žáka si navíc představím toho, komu se daří v čase zlepšovat své výkony, kdo sám nebo s dopomocí dokáže své učení reflektovat, radovat se z úspěchů a poučit se z chyb. Nejen těch vlastních.
Hana Mádrová, Gymnázium Olomouc-Hejčín
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1743-Mádrová-Hana-926x1024.jpg)
Úspěšný žák je dle mého názoru spokojený žák, který si vytvořil zdravé vztahové vazby ve skupině a daří se mu v činnostech, na nichž sám nebo s ostatními pracuje. Úspěšný žák má důvěru ve svůj proces učení a v to, že ho připraví a dovede tam, kde by si přál najít své uplatnění. Je to žák, který prožívá spokojenost s vědomím, že se mu daří, protože může prozkoumávat a objevovat ty oblasti nebo své talenty, v nichž se zrcadlí jeho jedinečnost. Má chuť se pouštět do nových věcí či rozvíjet svou samostatnost. Úspěšný žák vnímá pocit jistého bezpečí, který vychází z důvěry v sebe sama.
Olga Novotná, ZŠ Brno – Vejrostova
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1602-Novotná-Olga-1001x1024.jpg)
Úspěšný žák je takový žák, který dokáže převzít zodpovědnost za svoje učení, dokáže si svoje učení plánovat, stanovit si svůj cíl, jít si za ním a pracovat na jeho splnění. Kriticky myslí a efektivně se rozhoduje. Chápe, že učení je nikdy nekončící proces, který nás stále obohacuje. Činit šťastným ho může plnění cílů a úkolů, ale třeba i překonávání překážek.
Zdeňka Procházková, ZŠ a MŠ Dolní Dubňany
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1696-Procházková-Zdeňka-900x1024.jpg)
Při vyslovení těchto slov se člověku asi vybaví žák, který spolehlivě zvládá učitelem zadané úkoly, a v důsledku toho má dobrý prospěch. Myslím, že to není úplně jednoznačné. I žák, který není příliš intelektuálně zdatný, může být manuálně zručný, kreativní, může se mu dařit v oblasti sportu nebo hudby. Je proto důležité stavět na silných stránkách žáka, ale posilovat i ty slabší. Kromě vědomostí u něho vytvářet i dovednosti, návyky a postoje. V životě nejsou důležité samé jedničky. Ty samy o sobě nejsou branou ke štěstí. Důležité pro žáky je také umět navazovat sociální vztahy, prosadit se v kolektivu, mít určitý okruh přátel. V konečném důsledku je úspěšný žák ten, který si dokáže najít své místo v životě a je spokojený.
Marcela Přibylová, ZŠ a MŠ Znojmo – Pražská
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1708-Přibylová-Marcela-1-952x1024.jpg)
Úspěšný žák je pro mě takový žák, který má dobrý pocit sám ze sebe a je se sebou spokojený – to považuji za základ úspěchu každého člověka. Nemusí to být nutně žák s nejlepšími studijními výsledky, dokáže ale samostatně pracovat, udržuje společenská pravidla, sám chce rozvíjet své schopnosti a dovednosti v rámci svých osobních limitů, je zodpovědný, dokáže řídit sám sebe a má zájem a snahu něčeho dosáhnout.
Jana Sadilová, PJZŠ Horáčkova Praha
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1647-Sadilová-Jana-965x1024.jpg)
Slovo úspěšný žák ve své třídě nepoužívám. Zde jsme si všichni rovni, každý je přece výjimečný v něčem jiném. Někomu jde jazyk, jinému kreslení, zpěv, matematika, sport. Já jsem ráda, když každý žák zažije svůj úspěch v něčem jiném, když udělá ve svém vzdělání pokrok, získá nové znalosti nebo dovednosti.
Petr Zahrádka, VOŠ a SPŠ Žďár nad Sázavou
![](https://eduzin.cz/wp/wp-content/uploads/2021/05/AHR_1670-Zahrádka-Petr.jpg)
Úspěšný žák je ten, který naplní své krátkodobé cíle, nebo překoná své dlouhodobé cíle – to je obecné konstatování. Pro mě je úspěšný ten žák, který si správně vybere svůj obor a zaměření a vydrží v něm po celý život bez ohledu na to, jakou pozici vykonává. Protože má-li zájem o zvolený obor, tak se úspěch časem dostaví.
Poznámka redakce: Redakce EDUzínu přeje všem mnoho úspěchů ve finále soutěže Global Teacher Prize.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné