Nástup do školky se nevyplatí brát jako samozřejmost. Co by o tom měli vědět rodiče


Jak by vlastně vypadala školka, kterou by si děti mohly vybrat podle svého? FOTO: Unsplash - Paige Cody

Nástup do školky je velkým životním krokem – připravit by se měly nejen děti, ale především rodiče. „Než začneme s dětmi mluvit o konkrétních krocích, měli bychom se jako rodiče sami zamyslet, co tyto změny znamenají pro nás,” říká lektorka programu Respektovat a být respektován Soňa Kazda a upozorňuje, že se nevyplatí brát nástup dítěte do školky jako samozřejmost. 

Inspirace číslo 1: Zítra nastupuješ do nového zaměstnání – co teď?!

Aby se rodiče mohli lépe vcítit do situace dítěte, pomůže představit si následující situaci: Jdete do nového zaměstnání, na které jste nestudovali a ani jste si ho nevybrali, prostě vám vaši nejbližší řekli, že tam nastoupíte. Co byste nejvíce potřebovali vědět, co byste si přáli od své rodiny a co by vám nejvíce pomohlo to zvládnout?

V takové situaci by člověk asi potřeboval vstřícnost, laskavost, povzbuzení, úsměv, zpětnou vazbu či ocenění. A lidé by se bez informací, jak to na novém místě funguje a zda budou moci praktikovat své dosavadní zvyklosti, cítili pravděpodobně ztracení a dezorientovaní. Vedle všech těchto aspektů je asi možná nejdůležitější vědět také ten konkrétní důvod, proč jsou vlastně zrovna na tomto pracovním místě, které si sami nevybrali. 

„Děti to mají velmi podobně jako dospělí, jen jsou mnohem zranitelnější a chybí jim zkušenosti. Proto by přístup i informace měly být ještě výrazněji umocněné ohledem a přiměřeností k jejich individuální zralosti,” říká Soňa Kazda a dodává: „Mezi dospělými se vyskytuje přesvědčení, že v souvislosti s docházku do školky, je úlohou dítěte tuto docházku bezproblémově zvládnout a přizpůsobit se nastaveným pravidlům. To je však mýtus a nesplnitelné očekávání.” To, jak děti zvládnou významné životní změny, je přímo závislé na jejich nejbližších dospělých a na míře uspokojivých podmínek, které buď budou, nebo nebudou, k dispozici. 

Inspirace číslo 2: Proč vlastně toto všechno? 

Lektorka dále doporučuje rodičům si položit otázku, proč by konkrétně jejich dítě mělo chodit do školky. Například u předškoláků je odpověď jednoduchá, jedná se o zákonem stanovenou povinnost. V případě mladších dětí to bude různé, vyjmenovává Soňa Kazda: Rodiče už se musejí vrátit do práce, případně rodiče potřebují větší prostor na péči o mladší sourozence. V neposlední řadě to může být krok k socializaci dítěte mimo nejbližší rodinu, či příprava dítěte na školní povinnosti.

Podle Soni Kazda jsou školky uměle vytvořené prostředí na požadavek současné „pracující“ společnosti, a proto nelze očekávat, že se dítě takovému prostředí automaticky přizpůsobí. Může se ukázat, že dítě není zralé pro odloučení od rodičů nebo že mu nevyhovuje konkrétní učitel či učitelka nebo konkrétní vzdělávací program. „Když budeme laskavými a podporujícími původci už od tohoto nejranějšího věku dětí, máme šanci pomoci jim efektivně trénovat na celou řadu dalších nepřirozených situací v pozdějším životě,” vysvětluje Soňa Kazda. 

Otázky, které by si rodiče měli položit, než dítě dají do školky
Jaký přínos bude mít docházka do školky pro dítě?
Jaký přínos bude mít docházka do školky pro mne jako rodiče?
Co všechno se pro každého z naší rodiny změní?
Čemu budeme každý z nás muset čelit?
Jsem připravená/ý na to, že to bude více starostí než méně?
Dokážu přijmout a unést zodpovědnost za nespokojenost svého dítěte ve školce?
Dává nám to všem (a především dítěti) smysl?
Jsem v souladu s tím, že to, že se dětem občas něco nedaří, je zcela přirozené?

Inspirace číslo 3: Co by si vybralo samo dítě? 

Jak by vlastně vypadala školka, kterou by si děti mohly vybrat podle svého? Kdybych já jako dospělý byl znovu dítětem, co bych si přál ve školce zažít a čemu bych se chtěl vyhnout? To jsou další z otázek, které Soňa Kazda doporučuje pro rodiče budoucích školkánků. 

Je jasné, že pravděpodobnost, že v blízkosti bydliště je přesně to, co by se líbilo dítěti, není samozřejmě úplně velká. 

„Pokud je dostupná školka jiná, než by naše dítě potřebovalo, tak alespoň víme dopředu, že to pro našeho synka či dcerku bude o něco náročnější a můžeme se ještě lépe připravit. V takovém případě budou děti pravděpodobně potřebovat ještě větší míru podpory a empatie, protože se dá očekávat, že se asi častěji bude dostavovat jejich nespokojenost a frustrace z neuspokojených potřeb,” upozorňuje lektorka programu Respektovat a být respektován

Soňa Kazda: "Asi tou nejzávažnější změnou je odloučení od rodičů."
Soňa Kazda: „Asi tou nejzávažnější změnou je odloučení od rodičů.“

Inspirace číslo 4: Co potřebuje konkrétní dítě? 

Příprava na školku není žádným univerzálním programem, ale příprava každého dítěte by měla probíhat podle jeho individuálních potřeb. Pro někoho může být náročné se nastavit na odlišný denní režim, jinému dítěti bude třeba dělat problém vstávat dříve, než je navyklé. Dalšímu nebude vyhovovat pevně nastavená doba jídla či poobědové relaxace. Důležitou změnou pro mnohé je i přítomnost nových lidí a pobyt v novém prostoru, kde platí nová pravidla. 

„Asi tou nejzávažnější změnou je odloučení od rodičů, se kterými pravděpodobně doteď dítě trávilo většinu času. To se ale dá před nástupem do školky postupně trénovat, například u babiček nebo na kroužku, který je veden bez rodičů,” říká Soňa Kazda: „Pro dítě bude také určitě nové i to, že bude nově muset déle čekat na uspokojení vlastních potřeb. Pokud potřebuje s něčím pomoci, bylo navyklé, že rodič byl ihned k dispozici. V kolektivu s třeba až 25 dětmi to samozřejmě vypadá jinak.” 

Inspirace číslo 5: A co když to neklapne? 

Určitě však platí, že když budou v pohodě rodiče, je velká pravděpodobnost, že budou v pohodě i děti. „Má smysl snažit se o emoční vyrovnanost v souvislosti s odloučením maminky, tatínka, sourozenců, prarodičů od dítěte a mít důvěru v dítě, že tuto životní změnu může zvládnout. Pokud má kdokoliv z rodiny obavu, strach nebo pochybnosti, tak ve většině takovou emoci děti zachytí a spíše to přispěje k jejich pocitu nejistoty,” upozorňuje Soňa Kazda. 

Klíčová je také rodičovská schopnost, případně si včas připustit, že dítě ještě není na školku zralé. „To neznamená, že by s ním bylo něco špatně, jen prostě ještě potřebuje čas,” upozorňuje Soňa Kazda. Taková situace ve chvíli, kdy rodič musí po rodičovské opět nastoupit do práce, není vůbec jednoduchá. „Většinou nejde o to, že by se dítě nechtělo přizpůsobit nebo něco dělalo schválně. Většinou jen svým dětským způsobem signalizuje, že ještě potřebuje čas a jiné podmínky,” uzavírá Soňa Kazda. 

Inspirace na závěr: Proč se vracet tam, kde se necítím dobře? 

Hlavní úlohou dítěte je hrát si a poznávat život – a to samozřejmě může i ve školce. Přirozené nastavení našeho mozku je podle lektorky Soni Kazda takové, že opakovaně vyhledáváme situace, u kterých jsme prožili příjemné emoce. Logicky se proto člověk vyhýbá situacím propojeným s nepříjemnými emocemi, kdy se cítí v nebezpečí či pod nátlakem a má z něčeho strach nebo cítí nejistotu. 

„Z toho vyplývá, ze stačí nastavit podmínky a okolnosti pro docházku do školky tak, aby se dítě mohlo cítit bezpečně, a to, co má dělat, mu dávalo smysl. Pokud bude dítě vnímat prostředí naplněné bezpečnými a inspirativními vztahy, rádo vyrazí objevovat svět i do školky,” uzavírá lektorka programu Respektovat a být respektován Soňa Kazda. 

Jaké návyky se vyplatí před nástupem do školky trénovat?
- časovat doby jídla, tak jak se to děje ve školce
- nastavit dobu ukládání k odpoledním spánku, případně návyk na klidový program po obědě
- seznamovat děti s tím, jak se bezpečně chovat na veřejných místech (chodník, silnice, zahrada, les či bazén)
- informovat o tom, že se chodí například ve dvojicích a drží se za ruce (některým dětem to může být nepříjemné, v takovém případě hledat alternativy)
- přiblížit půjčování hraček a střídání (například na houpačce)
- učit děti já-komunikaci, že mohou říci „Tohle mi vadí, já to takto nechci”
- inspirovat ve zvládání vlastních emocí a rozšiřovat emoční slovník dítěte
- posilovat sebeobsluhu v oblékání, jídle i hygieně
- podporovat spolupráci s vrstevníky 
- „otužovat” pro setkávání s novými dospělými lidmi i s neznámými dětmi
- připravovat na odloučení (např. půlden jen s babičkou a dědou, dvě hodiny s dětmi sousedů, cvičení na kroužku bez rodičů) 
- vytvářet návyky pro udržování pořádku 
- informovat dítě o tom, jak to chodí ve školkové koupelně, jídelně, herně, ložnici a třeba si to doma vyzkoušet v „plyšákové“ školce
- školku navštívit dopředu a seznámit se s prostorem a dospělými, kteří se budou o dítě starat
- společně ve školce absolvovat adaptační týden nebo alespoň pár dnů spolu s dítětem, pokud takovou možnost školka nabízí
- nestrašit dítě školkou („Však oni ti ve školce ukážou, že se musí poslouchat…když nebudeš hodná, tak tě ve školce nebudou mít rádi.“)
 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.