Poradna: Může žák dostat nedostečnou za domácí úkol, když nejsou úkoly povinné?



Dotaz: Dobrý den, před několika málo dny jsem se na této stránce dočetl, že vypracovávání domácích úkolů je dobrovolné. Plyne z toho rozumový závěr, že hodnocení 5 za jejich nedodání je nesmyslné. V témže článku se také psalo, že školní řád není nositelem práva a nemůže proto udávat povinnosti školním zákonem nezadané. Následující dny jsem strávil pročítáním školního řádu i školského zákonu a opravdu jsem  o domácích úkolech jedinou zmínku nenašel. Z této skutečnosti logicky plyne nejen závěr, že žáci nemají žádnou povinnost vypracovávat domácí úkoly, ale i to, že učitelé nemají žádné právo žákům tyto úkoly zadávat.

Následujícího dne jsem slušně prodiskutoval tento fakt s učitelkou a dožadoval se odstranění známky nedostatečná za nedonesený domácí úkol. Učitelka však místo odstranění známky jen přepsala důvod udělení známky na jiné. Chtěl bych se tedy zeptat, jeli počínání mé učitelky správné a mohu-li s tímto jejím jednáním něco dělat.

Odpověď: Právní předpis zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění

Školský zákon uvádí v § 22 odst. 1:

Žáci a studenti jsou povinni

a)   řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat,

c) plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem.

Dále školský zákon obsahuje ustanovení § 30 odst. 2: Školní řád obsahuje také pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů.

Dotaz obsahuje dvě roviny:

1)    interpretaci školského zákona v případě povinnosti žáků vypracovávat domácí úkoly,

2)    postup učitele vycházející z přijaté interpretace školského zákona.

Z kontextu dotazu („prodiskutování“ a „přepsání důvodu udělení známky“) lze dovodit, tazatel ani škola (učitelka) nezpochybňují výklad, podle kterého je vypracování domácích úkolů dobrovolné. Z dotazu nelze dovodit, zda tomuto výkladu odpovídají pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáka uvedené ve školním řádu školy. Dále však autorka dotazu vychází z předpokladu, že uvedenému výkladu pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáka odpovídají.

Postup paní učitelky, kdy „místo odstranění známky jen přepsala důvod udělení známky na jiný“, je možné hodnotit pouze na základě pravidel hodnocení výsledků vzdělávání žáků, které obsahuje školní řád dané konkrétní školy.

Jestliže paní učitelka původně mylně označila vykonávanou činnost jako domácí úkol a hodnocená činnost objektivně spadá pod určitý druh činností, které jsou hodnoceny podle pravidel školního řádu, pak je postup paní učitelky oprávněný.

Jestliže se objektivně jedná o domácí úkol, který dle shodného názoru tazatele i paní učitelky je vypracován pouze dobrovolně, a činnost nelze podřadit pod určitý druh činností, které jsou hodnoceny podle pravidel školního řádu, pak postup paní učitelky není oprávněný.

Jestliže tazatel není spokojen s postupem paní učitelky, pak

–          se může obrátit na ředitele školy,

–          podat stížnost adresovanou České školní inspekci.

Jestliže tazatel není spokojen s pravidly hodnocení výsledků vzdělávání žáka, pak

–          se může obrátit na ředitele školy,

–          školskou radu, která schvaluje školní řád.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Všetečka
Jan Všetečka
10. 9. 2014 14:12

Pokud se vztah učitel – žák dostává do oblasti, kdy se jedna či druhá strana odvolává na zákonná pravidla ukazuje to na nedostatky v komunikaci.
Hodnocení nevypracovaného domácího úkolu nedostatečnou nedává žádnou informaci o kvalitě práce. Je jen vyjádřením frustrace učitele, jehož očekávání nebylo naplněno.

Petr Kaššák
Petr Kaššák
6. 5. 2015 23:20
Reply to  Jan Všetečka

!!!!
Hodnocení nevypracovaného domácího úkolu nedostatečnou nedává žádnou informaci o kvalitě práce? Asi jak komu. Mě to tedy informaci dává. Třeba že žák nemá osvojené pracovní kompetence. Že žák není svědomitý nebo že nefunguje domácí příprava na vyučování. Ovšem jsou mezi námi i tací, kteří toto nevidí nebo vidět nechtějí a tak prostě řeknou, že v případě neplnění zadané práce žákem, je chyba na straně vyučujícího!
Každý má právo myslet si své, ale tohle je pro mne jak rudý hadr pro býka. Prostě vnímám to tak, že tvrdit, co tvrdí pan Jan Všetečka, je jak tvrdit, že černá je bílá. Rád bych proto slyšel argumenty na podporu názoru p. Všetečky.
Děkuji.

Renáta Filipová
Renáta Filipová
20. 6. 2017 20:57

Dobrý den, zajímá mě, jestli je správné, že žák, který vypracuje domácí úkol a nemá ho rodiči podepsaný, je potrestán známkou 5.Děkuji.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.